Blogs

Blogs

  • datum 04 Dec 2018

    ‘Gezonde keuzes’ blijven belangrijke trend in 2019

    Ook 2019 staat in het teken van gezonder leven en bewuster omgaan met voeding. Retailers zullen nog meer inspelen op de individuele behoefte van shoppers en hen beter ondersteunen bij het maken van gezonde keuzes. Technologie en data worden hierin steeds belangrijker. Welke rol zien we voor de veelzijdige trostomaat?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 05 Nov 2018

    Welke impact heeft Brexit op de AGF-sector?

    De naderende Brexit op 29 maart 2019 brengt veel onzekerheid met zich mee voor ondernemers die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk. Met 600.000 vrachtwagens die jaarlijks de oversteek maken, is het VK na Duitsland onze belangrijkste handelspartner. Hoe moet het wanneer het VK straks geen deel meer uitmaakt van de Europese interne markt en douane-unie, en vrij transport van AGF-producten niet langer mogelijk is?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 02 Oct 2018

    Een duurzaam alternatief voor plastic verpakkingen?

    Hoe maken we de plastic afvalberg kleiner? Dat is een vraag die iedereen aangaat; van producent tot consument. Wanneer elke speler in deze keten zijn verantwoordelijkheid neemt, lukt het wellicht om zichtbare stappen te maken. Men is zich steeds bewuster van de schadelijke effecten van het plastic dat op de afvalberg of nog erger, in zee terechtkomt.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 05 Sep 2018

    Mondiale overnames: meer macht, minder diversiteit

    De toenemende fusies van verschillende multinationals veranderen het mondiale retaillandschap. De grote partijen die daardoor ontstaan krijgen steeds meer macht. De diversiteit verdwijnt, waardoor consumenten en leveranciers steeds minder keuzevrijheid hebben. Multinationals bepalen immers het aanbod en dat wordt steeds homogener. Is dit de toekomst?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 07 Aug 2018

    Een zomerse tomaat, ook in de winter

    De tijd dat consumenten enkel seizoensgebonden groenten en fruit konden kopen en klaarmaken ligt ver achter ons. Tegenwoordig zijn de meeste AGF-producten het hele jaar door verkrijgbaar. Maar waar komen die aardbeien in de winter vandaan? En de sperziebonen die nu in de schappen liggen? Herkomst heeft invloed op smaak, kwaliteit en duurzaamheid.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 12 Jul 2018

    Eigen tomaten eerst? Hoe chauvinisme ons koopgedrag beïnvloedt

    Welke invloed heeft politiek, economie en cultuur op ons koopgedrag? In maatschappelijk onzekere tijden heeft men de neiging om naar binnen te keren. Hetzelfde geldt voor EU-lidstaten. Die richten zich steeds meer op de nationale economie en promoten daarom hun lokale producten. Consumenten gaan hierin mee. Zo zal een Engelsman liever Engelse groenten en fruit kopen dan geïmporteerde varianten. 

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 11 Jun 2018

    AGF-afdeling: balans tussen attractie en transactie

    Lekker ontspannen shoppen in het weekend of even snel langs de discounter voor dagelijkse boodschappen? Verschillende supermarktformules trekken, bijvoorbeeld met beleving of functionaliteit, verschillende soorten shoppers aan. Belangrijk is om een goede balans te vinden tussen attractie – hoe worden de producten getoond – en transactie – worden deze vervolgens ook gekocht? Elke retailer wil uiteindelijk een mooie omzet!

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 08 May 2018

    Slimme verpakkingen hebben de toekomst

    De discussie over slimme verpakkingen wordt in de AGF-sector al jaren gevoerd. Maar wat maakt nou een goede verpakking? Is deze duurzaam? Kiezen we voor plastic of karton? Hoe wordt zij geproduceerd en met welke grondstoffen? En is dit materiaal dan gerecycled? Dit vraagstuk draait zowel om het te verpakken product als om actuele maatschappelijke en milieutechnische behoeften.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 11 Apr 2018

    Weten wat je verkoopt doet de verkoopkansen stijgen

    Snel schakelen is waar het tegenwoordig om draait. Persoonlijke klantrelaties tussen in- en verkoop verdwijnen vaker naar de achtergrond, waardoor de nadruk komt te liggen op de producten zelf. Het delen van de juiste productinformatie wordt daarom steeds belangrijker. Door specifieke eigenschappen en (verpakkings)mogelijkheden te benadrukken, zullen de verkoopkansen stijgen.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 21 Mar 2018

    Een positieve offline productbeleving zorgt voor meer online verkoop

    Het online bestellen van producten wordt steeds meer de standaard. Zullen fysieke winkels uit het straatbeeld verdwijnen? Niet direct. Deze offline winkels kunnen specifieke productbeleving promoten en passende klantenservice te bieden. Door consumenten deze offline optie te bieden zal de online verkoop zelfs stijgen.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons