Actuele trends in de AGF-sector: prijsbewust en premium assortiment

13 Jul 2022

Wat zijn de ontwikkelingen in de retailsector, nu de wereld steeds sneller verandert? Welke invloed heeft inflatie op consumentengedrag?

Wat zijn de ontwikkelingen in de retailsector, nu de wereld steeds sneller verandert? Welke invloed hebben mondiale issues zoals de torenhoge inflatie op consumentengedrag? Laurens Sloot, hoogleraar Ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van de EFMI Business School, ziet twee opmerkelijke trends ontstaan met waarin twee tegenpolen de hoofdrol spelen. Benieuwd hoe retailers daar het beste op kunnen inspelen?

AGF als destination category zowel bij discounter als premium retailer

De eerste trend die Laurens Sloot aanstipt is de ongekende populariteit van internationale discounters. Deze tendens blijft voorlopig zichtbaar en neemt – door de huidige inflatie wereldwijd – zelfs toe. Wat hierin opvalt is de positie van AGF als een destination category. Oftewel, consumenten bezoeken een supermarkt speciaal voor de groenten- en fruitafdeling.

Wat ook bijdraagt aan de populariteit van AGF, is de positie van deze afdeling in (loop)route die shoppers afleggen in de supermarkt. Verse groenten en fruit zijn vaak de eerste producten die je bij binnenkomst tegenkomt. Dat is natuurlijk een opsteker. Om consumenten vervolgens te stimuleren hun mandje te vullen met verse producten, is een aantrekkelijke winkelpresentatie cruciaal. Denk hierbij slim ingerichte schappen, de juiste belichting en een goede communicatie op de afdeling.

Tweedeling tussen budgetshopper en convenience consument

Natuurlijk is een lage verkoopprijs voor groenten en fruit ook een reden om een specifieke retailer te bezoeken. Maar Laurens Sloot ziet daarnaast ook een tweede trend ontstaan. Als tegenhanger van prijsbewuste shoppers is er ook een groep consumenten die op zoek is naar extra kwaliteit en gemakt. Dat zit hem dan vooral in premium, lokaal en ambachtelijk geproduceerde producten.

Daarbij wil deze groep hun exclusieve en extra verse producten graag thuisbezorgd krijgen, tot aan de deur. Want online shoppen blijft sinds de start van de coronapandemie onverminderd populair. Een andere vorm van convenience is het laten bezorgen van maaltijden. Ook daarop blijken deze consumenten ondanks de inflatie niet (veel) te willen besparen.

Hoe kunnen retailers beide doelgroepen blijven aanspreken?

Komen retailers dan niet in een spagaat terecht? Hoe kunnen zij het beste omgaan met deze twee uitersten? Door de verwachting van elke consument continu waar te maken. Want nu AGF een destination category blijkt te zijn, moet de kwaliteit van de verse producten gegarandeerd goed zijn. Ongeacht of shoppers beschikken over een klein of groot budget. Het is voor retailers van belang om een breed assortiment te blijven aanbieden; dus niet alleen in te zetten op discountproducten maar ook op exclusieve items. Door dit vervolgens te communiceren naar hun consumenten – zowel via de media als in de winkel – kunnen zij een breed publiek blijven aantrekken.

100% focussen op een lage verkoopprijs is nooit een goed idee. Dit vergroot de kans op kwaliteitserosie van AGF-producten, waardoor consumenten uiteindelijk zullen wegblijven om te shoppen bij de concurrent. Om dit scenario te voorkomen is het slim om met leveranciers om de tafel te gaan en samen een passend plan op te stellen. Want door continu een uitgebreid assortiment aan te bieden, bereik je uiteindelijk alle doelgroepen; van shoppers met een kleine beurs tot diegenen die meer willen besteden.

Growers United / Prominent produceert verse producten voor alle soorten shoppers. Benieuwd hoe wij een breed publiek bereiken? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?