Concurrentie aangaan op keten- of bedrijfsniveau?

07 Dec 2022

Hoe speel je succesvol in op de actuele vraag vanuit de markt? Door binnen de keten individuele kennis te bundelen worden gezamenlijke doelen sneller behaald.

Hoe speel je succesvol in op de actuele vraag vanuit de (snel veranderende) markt? Door niet langer op bedrijfsniveau te concurreren, maar de complete keten te mobiliseren om een gezamenlijk doel te behalen. Wanneer elke ketenpartner zijn kennis en ervaring efficiënt inzet, wordt dat doel sneller bereikt. Benieuwd hoe dit het beste kan worden aangepakt?

Succesvol samenwerken aan een gemeenschappelijk doel

Handel je op micro of op macroniveau? Oftewel, ga je vanuit je eigen bedrijf de concurrentie aan of schakel je partners in? Het mobiliseren van de complete keten heeft meerdere voordelen:

1. Elke ketenpartner heeft zijn eigen kennis en expertise. Door deze kennis op het juiste moment in te zetten, kunnen alle partners daarvan profiteren. Want waarom zou je het wiel zelf opnieuw uitvinden als dit allang bestaat? Sectorspecifieke kennis en expertise zijn van onschatbare waarde en door deze kennis te delen, versterk je de complete keten.

2. Door slim samen te werken kan er snel worden ingespeeld op (externe) veranderingen. Dat is met name van belang voor de AGF-sector. Van het productieproces tot verpakken en verkopen, alle onderdelen moeten netjes op elkaar aansluiten om snel te kunnen leveren. Wanneer elke partner zich bewust is van zijn individuele rol binnen de keten, kan een efficiënt proces worden gecreëerd; van klein zaadje tot versproduct voor de consument.

3. Ga je voor controle of voor regie? Wanneer een van de ketenpartners controle uitoefent op de rest, kan dat nadelige gevolgen hebben voor de complete keten. Er wordt dan niet gehandeld vanuit een gezamenlijke, maar vanuit een individuele visie. Door alle partners een stem te geven en samen te werken aan een gemeenschappelijk doel, stimuleer je innovatie. Dit vergroot niet alleen nu de kans op succes, maar ook in de toekomst.

Klantwaarde creëren door kwaliteitsproducten te leveren

Waarom zijn bedrijven als ASML, bol.com of Tony’s Chocolonely zo succesvol in wat ze doen? Zij weten precies wat er speelt in hun keten, werken succesvol samen met hun ketenpartners en kunnen daardoor snel inspelen op veranderingen in de markt. Door het samenbrengen van inzicht en expertise, stimuleren ze innovatie en is er ruimte om duurzame initiatieven te starten. Dit geeft zulke bedrijven direct een voorsprong op hun concurrentie. Want op deze manier weten zij waarde te creëren voor hun klanten; zij zijn uiteindelijk waar je je pijlen op richt. Voor klanten produceer en lever je kwaliteitsproducten, die aansluiten op hun actuele marktbehoefte.

Growers United / Prominent werkt nauw samen met haar ketenpartners. Benieuwd met welke kennis en expertise wij u verder kunnen helpen? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?