Consumentenmarketing: van intuïtie naar inzicht

31 May 2023

Om nog beter te weten wat consumenten drijft is Prominent een samenwerking gestart met Unravel Research; experts in neuromarketing.

Prominent is koploper als het gaat om internationaal georiënteerd shopperonderzoek, bijvoorbeeld via enquêtes. Maar komen de antwoorden die daaruit voortkomen wel overeen met de realiteit? Om een completer beeld te krijgen van wat consumenten daadwerkelijk drijft en ook hun onbewuste afwegingen in kaart te brengen, is Prominent een samenwerking gestart met Unravel Research; een professionele partij op het gebied van neuromarketing. Co-founder Tim Zuidgeest presenteerde op 16 mei tijdens het Global Tomato Congress in Rotterdam enkele fascinerende inzichten. Benieuwd welke dit zijn?

Prominent jarenlang koploper op het gebied van shopperonderzoek

Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Polen peilt Prominent de tendens onder haar shoppers. Welke keuzes maken zij op welk moment en waarom? Met de inzichten deze onderzoeken voortbrengen, kan Prominent nog beter voldoen aan de behoefte van haar consumenten. Toch zijn sommige methoden niet waterdicht. Zo blijken consumenten soms op het moment suprême toch andere keuzes te maken dan zij in eerste instantie in een enquête aangeven. Bijvoorbeeld omdat er tijdens het shoppen onverwachte of te veel prikkels op hen afkomen, waardoor de hersenen impulsief reageren.

Bewuste en onbewuste factoren van belang tijdens het aankoopproces

De keuze om tot aankoop van een bepaald product over te gaan, kost de gemiddelde consument slechts 9 seconden. In die tijd gebeurt er neurologisch van alles. Om deze afweging in kaart te brengen werkt Prominent tegenwoordig nauw samen met Unravel Research. Deze expert op het gebied van neuromarketing onderzoekt de onbewuste processen die in de hersenen plaatsvinden. Zo kan nog beter worden bepaald wat wel en wat niet werkt om consumenten uiteindelijk te stimuleren tot een aankoop. Zulke wetenschappelijk onderbouwde bevindingen maken dat Prominent haar klanten nog gerichter ondersteunen in de marketing.

Presentatie over neuromarketing op het Global Tomato Congress

Net als voorgaande jaren was Prominent sponsor van het Global Tomato Congress in Rotterdam. Op 16 mei presenteerde Tim Zuidgeest, co-founder van Unravel Research, daar op uitnodiging van Prominent enkele fascinerende inzichten onder de titel Marketing with Brains. Welke uitwerking heeft een witte of een zwarte verpakking bijvoorbeeld op het koopgedrag van consumenten? En is het benoemen van duurzaamheid een doorslaggevende factor in het aankoopproces? En met welke bewoording trek je consumenten uiteindelijk wel of niet over de streep?

Tim Zuidgeest liet zien dat een zwarte verpakking onbewust aantrekkelijker wordt gevonden dan een witte, waardoor consumenten eerder tomaten zullen kopen in een zwarte verpakking. Opvallend genoeg gaf onderzoek aan dat het benoemen van duurzaamheid geen extra aanleiding geeft tot aankoop. Het gebruik van de juiste bewoording is dus belangrijk, wat ook sterk meespeelt in omschrijvingen waarin de afwezigheid van iets wordt vermeld. Bijvoorbeeld ‘geen kunstmatige toevoegingen’ of ‘minder CO2 uitstoot’. Het blijkt dat consumenten makkelijk over woorden zoals ‘geen’ en ‘minder’ heenlezen, waardoor enkel de termen ‘kunstmatige toevoegingen’ en ‘CO2 uitstoot’ blijven hangen; het tegenovergestelde van wat wordt bedoeld. Daar tegenover staat dat een positieve omschrijving juist wel stimuleert tot aankoop. Denk aan ‘smaakvolle snoeptomaatjes’ of andere bewoordingen die refereren aan producten met een hoge kwaliteit en een goede smaak.

Wetenschappelijk onderbouwde adviezen om shoppers te stimuleren

Prominent geeft haar klanten graag gefundeerd advies. Naast onderzoek onder internationale shoppers geeft de samenwerking met Unravel Research een nieuwe impuls. Door de inzichten die via neuromarketing worden verkregen, kunnen we onze klanten praktische handvatten bieden die wetenschappelijk zijn onderbouwd. Neurologisch onderzoek biedt inzicht in het kijk- en keuzegedrag van shoppers. Dit kan retailers helpen bij het kiezen van verpakkingen en het inrichten van hun schappen. Een overdaad aan prikkels werkt averechts; de verwarring die daarop volgt kan zelf leiden tot het afzien van aankoop. Advies is om shoppers met aantrekkelijke verpakkingen en de juiste, heldere bewoording te informeren en enthousiasmeren. Er mag geen twijfel over bestaan dat de producten die shoppers in de schappen zien liggen het kopen waard zijn.

Growers United / Prominent deelt graag haar wetenschappelijk onderbouwde kennis en inzichten. Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen in uw marketing? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?