Goede kwaliteit en gezonde keuzes, maar dan wel goedkoper

26 Apr 2022

De inflatie maakt dat consumenten minder te besteden hebben. Consumenten switchen daarom sneller van supermarkt. Hoe kunnen retailers hen toch vasthouden?

De huidige inflatie maakt dat consumenten minder te besteden hebben. Daarbij zorgt de onrust op geopolitiek vlak voor duurdere grondstoffen, wat de verkoopprijzen in de supermarkt steeds verder opdrijft. Consumenten switchen daarom sneller van supermarkt. Hoe kunnen retailers ervoor zorgen dat consumenten bij hen blijven terugkomen?

Switchen tussen supermarkten voor actuele aanbiedingen

Consumenten rijden nu vaker om voor actuele aanbiedingen : bij de ene retailer kopen ze bijvoorbeeld hun brood en houdbare producten, bij de andere hun verse groenten en fruit en bij weer een andere hun zuivel en vlees of vleesvervangers. Maar als consumenten eenmaal de route naar de concurrent hebben gevonden, blijkt het lastig om hen weer terug te krijgen. Daarom zetten retailers alles op alles om consumenten te behouden.

Verse groenten en fruit zijn gezonder en goedkoper

Hoe kunnen retailers consumenten stimuleren om te blijven kiezen voor gezonde producten van goede kwaliteit, maar dan wel tegen goedkoper tarief?

Verse producten zoals tomaten zijn bij uitstek geschikt om een geslaagd gerecht mee te maken. Onbewerkte producten zijn over het algemeen gezonder dan bewerkte, omdat ze geen onnodige toevoegingen bevatten. Daarbij zijn verse producten over het algemeen goedkoper. En wanneer je zelf gaat koken heb je beter zicht op de ingrediënten die je per gerecht nodig hebt. Dit zorgt voor minder verspilling en minder kosten, terwijl je ook nog iets lekkers op tafel tovert.

Retailers kunnen consumenten hierbij helpen. Door hen te stimuleren en inspireren met snelle en gezonde recepten bijvoorbeeld. Want waar consumenten eerder vooral voor convenience gingen, werd die trend eerst door de coronapandemie en nu door de huidige inflatie weer teruggedraaid. De stijgende prijzen maken dat consumenten veel vaker zelf in de keuken te vinden zijn.

Kies je voor kant en klaar of ga je zelf aan de slag?

Waarom zou je een kant en klare pastasaus kopen wanneer je ook zelf een snelle saus kan maken met verse tomaten? Zo hou je invloed op de (goede) kwaliteit en de gezonde ingrediënten die je toevoegt en ben je vaak ook nog goedkoper uit.

Hetzelfde geldt voor de tussendoortjes die je kinderen (mee) geeft. Ga je voor een voorverpakte reep of koek? Of kies je voor een schaaltje snacktomaatjes? Niet alleen is zo’n reep of koek als bewerkt product vaak een minder gezonde keuze, maar ze worden door de stijgende graanprijzen ook steeds duurder.

Door consumenten te blijven stimuleren en inspireren met recepten, filmpjes en informatie in hun eigen app, kunnen retailers ervoor zorgen dat consumenten bij hen blijven kopen. Ook laat het zien dat je met verse producten heel betaalbare en vooral lekkere gerechten kan maken. Niet alleen goed voor de portemonnee maar ook goed voor de gezondheid.

Growers United / Prominent stimuleert consumenten al jaren met inspirerende acties. Benieuwd naar onze gezonde en gunstig geprijsde oplossingen? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?