Blogs

Coachen van consumenten om gezonder te leven

Gezonde voedingskeuzes zijn zeker nu – tijdens de aanhoudende coronapandemie – extra belangrijk. Niet alleen de World Health Organisation (WHO) adviseert consumenten om meer groenten en fruit te eten, ook verschillende Europese landen helpen shoppers bij het maken van hun afweging. Daarnaast hebben enkele retailers onlangs een coaching app gelanceerd, waarmee zij consumenten stimuleren in hun gezonde(re) levensstijl. Benieuwd welke rol onze tomaten hierin spelen?

WHO en zeven Europese landen promoten gezonde voedingskeuzes

De WHO adviseert consumenten om dagelijks minimaal 400 gram of vijf porties groenten en fruit te eten. Daarbij gaat het niet alleen om meer groenten en fruit in hoofdmaaltijden te gebruiken, maar ze vaker als tussendoortje te kiezen. Ook wordt aangegeven dat een variatie aan groenten en fruit de meeste voedingsstoffen bevat en dat seizoensgebonden producten wat betreft de WHO de voorkeur hebben.

Naast deze adviezen van de WHO, hebben zeven Europese landen – de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Zweden – aangegeven dit jaar aangegeven op korte termijn de Nutri-Score te zullen introduceren. Met dit ‘stoplicht’ dat op verpakkingen komt te staan, willen zij consumenten helpen gezonde(re) keuzes te maken. Tijdens het shoppen kunnen in een oogopslag verschillende producten worden vergeleken. Een donkergroene A staat dan voor de meest gezonde samenstelling binnen een productgroep, terwijl een donkeroranje E de minst gezonde samenstelling weerspiegelt.

Pro-actieve coaching via apps van verschillende retailers

Ook retailers zijn steeds meer gericht op de gezondheid van consumenten. Niet alleen zullen producten met de Nutri-Score in de schappen liggen, maar ook retailers zelf proberen consumenten actief te begeleiden in het maken van gezonde(re) voedingskeuzes. Zo hebben Jumbo en Albert Heijn allebei een app ontwikkeld om hun klanten dagelijks te adviseren en inspireren.

Jumbo heeft de ‘Foodcoach’, waarin kan worden gekozen voor makkelijke maar net wat gezonder maaltijden of weekmenu’s afgestemd op een persoonlijk sportschema. Albert Heijn lanceerde onlangs de ‘Food First Levensstijl Coach’. Deze app werd ontwikkeld in samenwerking met verschillende chefs, artsen, diëtisten en sportcoaches en biedt onder andere verschillende challenges om gezonde eetgewoontes te stimuleren.

Tomaten passen perfect in deze nieuwe gezonde trend

Prominent is al jaren voorstander van een gezond en gevarieerd eetpatroon. Via campagnes, events, filmpjes en blogs stimuleren en inspireren wij consumenten om vaker tomaten toe te voegen aan hun dagelijkse eetmomenten. De gezonde eigenschappen en vele voedingsstoffen maken de tomaat een sterspeler in uiteenlopende gerechten en slimme snacks. Ook in 2022 staan er weer een aantal campagnes en events gepland om consumenten met makkelijke suggesties te verleiden om gezonde keuzes te maken.

Growers United / Prominent gaat al jaren voor gezond en gemakkelijk. Benieuwd naar onze smakelijke suggesties? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 21 Oct 2021

    Corona-consumentengedrag: duurzame ontwikkeling of tijdelijke trend?

    Consumenten geven aan nu meer te focussen op gezondheid, betekenisvolle producten en het gezinsleven. Is dit een duurzame ontwikkeling of een tijdelijke trend?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 25 Aug 2021

    Ketensamenwerking als duurzame oplossing

    Ketensamenwerking is meer dan een korte termijnactie. Deze vorm van samenwerking vraagt commitment om gezamenlijke doelen te bereiken. Wij bespreken de voordelen!

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons