Engelse overheid zet wetgeving in voor gezonde levensstijl

29 Aug 2022

Om de stijgende trend van obesitas onder kinderen te stoppen mogen retailers ongezonde producten niet meer op prominente plekken of via volumevoordeel aanbieden.

Om de stijgende trend van obesitas onder kinderen een halt toe te roepen, heeft de Engelse overheid nieuwe wetgeving klaarliggen die retailers direct aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. Ongezonde producten mogen niet langer op prominente plekken worden gepromoot of via volumevoordeel worden aangeboden. Een goede eerste stap, maar welk alternatief zet je daar tegenover? Een gezonde levensstijl stimuleren kan immers op verschillende manieren. In deze blog bespreken wij enkele inspirerende voorbeelden.

Eén op de vier Engelse kinderen heeft obesitas

Het aantal mensen met (ernstig) overgewicht groeit al jaren. Ook bij kinderen wordt steeds vaker obesitas geconstateerd. In Engeland heeft – tegen de tijd dat zij de lagere school verlaten – een op de vier kinderen obesitas. Om deze ongezonde trend een halt toe te roepen, heeft de Engelse overheid nieuwe wetgeving klaarliggen waarbij retailers via harde maatregelen worden gedwongen om de promotie van producten met te veel vetten, suikers en zout aan banden te leggen.

Eigen verantwoordelijkheid wordt gestimuleerd

Het is aan retailers zelf om te bepalen of zij een product classificeren als ‘hoog in vetten, suikers en zout’, waardoor de verantwoordelijkheid direct bij hen komt te liggen. Mocht blijken dat hun keuze is gebaseerd op foutieve informatie, dan wordt de producent van de producten verantwoordelijk gehouden en ontvangt deze een waarschuwing van de Engelse overheid.

Zodra een retailer of producent in overtreding is, wordt deze aangeschreven en aangespoord om binnen 28 dagen verbeteringen aan te brengen. Wordt daar vervolgens geen gehoor aan gegeven, dan hebben lokale overheden de bevoegdheid om een flinke dwangsom opleggen.

Wetgeving bestaat – voorlopig – uit drie onderdelen

In de nieuwe wetgeving wordt onderscheid gemaakt tussen plaatsing van de producten – zowel op de winkelvloer als online – en bulkaanbiedingen. Het eerste gedeelte – locatie – zal per oktober 2022 ingaan, het tweede – volumevoordeel – wordt per oktober 2023 gehandhaafd. Restricties met betrekking tot marketingcampagnes en advertenties zullen naar verwachting per januari 2024 worden ingevoerd.

Direct doorpakken na de eerste goede en gezonde stap

Het invoeren van deze nieuwe wetgeving is een goede (en gezonde) eerste stap. Maar met welke alternatieven worden de – net zo belangrijke – stap twee en zelfs drie gezet? Met het inperken van de promotie van ongezonde producten krijgen retailers de kans om daarvoor in de plaats gezonde opties te presenteren, zoals verse groenten en fruit.

Consumenten op verschillende manieren inspireren

Om haar shoppers te stimuleren gezonde voedingskeuzes te maken, introduceerde Sainsbury’s drie jaar geleden de Great Fruit & Veg Challenge. Via deze jaarlijks terugkerende campagne probeert de retailer consumenten te stimuleren hun dagelijkse dosis groenten en fruit te eten. Dit doet Sainsbury’s door extra bonuspunten uit te keren bij de aankoop van verse AGF-producten en door met hun Vegfast Van consumenten te inspireren met gezonde gerechten en recepten.

Ook Prominent gaat geregeld het land in met haar Tomato Times Truck om consumenten te enthousiasmeren. En via onze Tomato Times Challenge dagen wij hen uit om via kleine aanpassingen, grote stappen te zetten naar een gezonde(re) levensstijl. Bijvoorbeeld met food swaps, waarbij gezonde alternatieven worden geboden voor bekende (ongezonder) opties.

Albert Heijn heeft als missie Beter eten, onderverdeeld in drie pijlers; Beter eten is beter leven – met als focus een gezonde levensstijl – Beter eten verbindt – dat focust op het sociale aspect van samen eten – en Beter eten is de wereld beter achterlaten– waarin duurzame keuzes en een beter klimaat centraal staan. Met deze missie wil de retailer beter eten bereikbaar maken voor iedereen.

Growers United / Prominent stimuleert retailers en shoppers al jaren in het maken van gezonde voedingskeuzes. Benieuwd hoe we wij u hierin kunnen assisteren? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?