Blogs

Stijgend consumentenvertrouwen door versoepelingen COVID-19 maatregelen

Het consumentenvertrouwen stijgt nu er meer vaccinaties worden gezet en de maatregelen rondom COVID-19 verder worden versoepeld. The Institute of Grocery Distribution (IGD) bespreekt deze en andere bevindingen in haar Shopper Confidence Index, gepubliceerd in april 2021. Alhoewel de publicatie zich vooral richt op de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk, kunnen de inzichten als voorbode dienen voor de rest van Europa. Wat staat de Europese markt te wachten? En waar moeten we als AGF-sector op letten?

Meer versoepelingen, meer consumentenvertrouwen

Met het vaccinatieprogramma in volle gang en verdere versoepelingen van de maatregelen rondom COVID-19, worden consumenten optimistischer. Hun vertrouwen in de economie stijgt en dat heeft invloed op het aantal (en soort) aankopen en de daarbij behorende (grotere) uitgaven. Met nieuwe versoepelingen in het vooruitzicht en een aantrekkende economie, verwachten meer consumenten er in het aankomende jaar financieel op vooruit te gaan. Dit geldt vooral voor mensen met een vaste baan, een vast inkomen en/of spaargeld. Zij die dat niet hebben zijn minder hoopvol.

Niet alleen de prijs maar ook kwaliteit is belangrijk

Waar vorig jaar, aan het begin van de pandemie, het consumentenvertrouwen een flinke klap te verwerken kreeg en consumenten voorzichtiger werden in hun aankopen en uitgaven, is er nu een stijgende lijn zichtbaar. Deze maakt dat de focus niet langer alleen ligt op de prijs van producten, maar ook op de kwaliteit. Voor discounters een goede reminder; adverteer niet alleen met lage prijzen maar zorg ook dat de kwaliteit van het assortiment op orde is. Alleen zo vergroot je de kans dat klanten, waaronder degenen die meer te besteden hebben, blijven terugkeren zodra de economie verder aantrekt.

Alertheid geboden ondanks voorzichtig optimisme

Ondanks het voorzichtige optimisme, moeten we als AGF-sector continu alert blijven. Vooral bij consumenten die minder te besteden hebben, zal negatief nieuws rondom COVID-19 het financiƫle vertrouwen direct doen dalen. En dat heeft weer invloed op het aantal (en soort) aankopen en de daarbij behorende (grotere) uitgaven. Van echte stabiliteit is misschien nog geen sprake, maar we kunnen de nabije toekomst wel met een positiever houding tegemoet treden dan een jaar geleden.

Growers United / Prominent houdt continu een vinger aan de pols. Benieuwd hoe wij altijd een goede prijs en kwaliteit kunnen garanderen? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 05 May 2021

    Welke tips van Hello Fresh kan de AGF-sector toepassen?

    Coronacrisis of niet, consumenten willen goed, gezond en het liefst goedkoop eten. Maaltijdboxen vormen hierin een uitkomst, waarin Hello Fresh het voortouw neemt. Deze succesvolle organisatie zag haar wereldwijde omzet in 2020 verdubbelen naar 3.75 miljard euro. Wat is hun geheim en welke tips kan de AGF-sector daarvan zelf toepassen?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 31 Mar 2021

    Huismerken sterker wanneer retailers en AGF-sector samenwerken

    Private labels, oftewel huismerken, worden steeds populairder. Hoe kan de AGF-sector met retailers samenwerken om hun producten nog beter in de markt te zetten?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons