Blogs

Snoep verstandig, eet een appel...of niet?

De reclamecampagne uit de jaren ’80 waarin Danny de Munck deze uitspraak doet, is helaas niet blijven hangen. Shoppers kiezen tegenwoordig vaker voor suikerrijke en/of vette tussendoortjes. Wat is daarvan de oorzaak? Deze blog bekijkt de ongezonde trend van verschillende kanten.

Andere tijden, andere eetgewoonten

Bij alle doelgroepen zien we nu andere eetgewoonten dan twintig jaar geleden. Destijds was het gebruikelijk om voor het ontbijt, de lunch en het avondeten samen aan tafel te schuiven. Groente en fruit maakten dan logischerwijze onderdeel uit van de maaltijd. Ons huidige eetpatroon is individueler ingericht en het aantal eetmomenten wordt breder verspreid over de dag. Qua voeding kiest men vaak gemakkelijke opties, waarbij groente en fruit helaas niet op nummer een staan.

Ongezonde snacks zijn goedkoper en beter verkrijgbaar

Tegenwoordig speelt gemak een grote rol in onze keuzes, ook qua tussendoortjes. Waarom zou je groente en fruit bijvoorbeeld zelf snijden, als ze ook voorgesneden worden verkocht? Maar in de AGF-sector betekent ‘convenience’ vaak duurder uit zijn. Niet alleen zijn candybars of andere snacks (vaak) goedkoper, deze suikerrijke en/of vette opties zijn op veel meer plekken verkrijgbaar; denk aan tankstations, kiosken op treinstations, automaten en aan de kassa bij verschillende winkels.

Invloedrijke multinationals vs de AGF-sector

Zelfs shoppers voor wie gezondheid belangrijk, hebben niet direct toegang tot de informatie die gezonde keuzes kan stimuleren. De enorme lobby en marketingcampagnes van grote multinationals geven hun ‘gezonde snacks’ namelijk een grote voorsprong. Tegelijkertijd mag de AGF-sector helemaal geen gezondheidsclaims doen. Heel jammer wanneer je je bedenkt dat groente en fruit in verhouding weinig calorieën bevatten, maar wel bomvol vezels, vitaminen en mineralen zitten!

AGF-sector blijft zich inzetten voor een goede gezondheid

De AGF-sector blijft innoveren en speelt in op de trends en behoeften vanuit de markt. Shoppers beschouwen snackgroente en fruit, kinderappels met een kleiner formaat en andere convenience-producten inmiddels als standaard boodschappen. Dat is goed nieuws! Wanneer dit soort gezonde alternatieven op meer prominente plekken verkrijgbaar zijn, geven zij een nieuwe impuls aan de recente WHO-richtlijnen van 400 gram groente en fruit per dag.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u weten hoe u shoppers nog beter kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 12 Jul 2017

    Nieuwe WHO-norm van 400 gram groente en fruit wordt niet gehaald

    Verschillende soorten shoppers hebben elk hun eigen dagelijkse routine, inclusief bijpassend eetpatroon. Hoe zit het bijvoorbeeld met Millennials, jonge gezinnen of babyboomers? Wat ligt er in hun boodschappenmandjes? Veel verse groente en fruit? Naar aanleiding van Europees onderzoek naar de consumptie van groente en fruit, zoeken we naar antwoorden.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 21 Jun 2017

    Elke generatie shoppers spreekt haar eigen taal

    En dan kan ‘taal’ breed worden uitgelegd; de normen en waarden maar ook de manier waarop men boodschappen doet. Door op een passende manier te communiceren via de platforms en media die worden gebruikt, kunnen dezelfde producten aanslaan bij heel verschillende doelgroepen. 

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons