NL

Retail nieuws

Verschillende soorten shoppers hebben elk hun eigen dagelijkse routine, inclusief bijpassend eetpatroon. Hoe zit het bijvoorbeeld met Millennials, jonge gezinnen of babyboomers? Wat ligt er in hun boodschappenmandjes? Veel verse groente en fruit? Naar aanleiding van Europees onderzoek naar de consumptie van groente en fruit, zoeken we naar antwoorden.


Dagelijks twee ons groente en twee stuks fruit?
Zoals onderstaande grafiek aantoont, eten we sinds 2009 steeds minder groente en fruit. Alhoewel de lijn fluctueert, wijst onderzoek uit dat slechts 5% van de Nederlandse bevolking volgens de oude richtlijn van de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) netjes dagelijks twee ons groente en twee stuks fruit eet. De nieuwe WHO-norm van ten minste 400 gram groente en fruit per dag wordt bij lange na niet gehaald, waardoor het voedingscentrum dit recente advies niet eens meer communiceert.

Elke doelgroep haar eigen budget en voorkeur voor winkels
Hoe kan het dat onze consumptie van verse groente en fruit terugloopt? Het GfK onderzoek toont namelijk aan dat we steeds meer geld uitgeven aan levensmiddelen. Babyboomers en jonge gezinnen besteden het meest, terwijl Millennials een kleiner budget hebben. Maar als er steeds minder groente en fruit wordt gegeten, waar gaat het geld dan aan op? Elke doelgroep heeft een andere manier van boodschappen doen. Babyboomers kiezen bijvoorbeeld vaak voor speciaalzaken en Millennials voor biologische winkels.

Gezonde trends en een gezond eetpatroon?
Gezonde trends als ‘meatless Monday’, een vegan lifestyle, minder suiker-, koolhydraten-, gluten- en zuivelinname zijn gunstig voor een (veelal) plantaardig dieet. We zijn ons dus wel bewust van de goede eigenschappen van groente en fruit, maar waarom stagneert de dagelijkse inname dan? Bovendien is er via verschillende media als blogs, magazines en televisieprogramma’s genoeg inspiratie voorhanden om zelf aan de slag te gaan. En is dat toch teveel gevraagd, dan zijn er steeds meer horecazaken die de nadruk leggen op verse groente en fruit; denk aan saladebars, vegan cafés en ‘gezonde snackbars’. Ook supermarkten breiden hun assortiment steeds verder uit met maaltijdsalades en andere gezonde convenience producten.

Hoe kunnen we verschillende soorten shoppers inspireren om meer groente en fruit in hun dagelijkse eetpatroon te verwerken? Dat bespreken we in de volgende blog!

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wil u weten hoe u shoppers nog beter kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Terug naar retailnieuws

Vorige artikelen

  • datum 21 Jun 2017

    Elke generatie shoppers spreekt haar eigen taal

    En dan kan ‘taal’ breed worden uitgelegd; de normen en waarden maar ook de manier waarop men boodschappen doet. Door op een passende manier te communiceren via de platforms en media die worden gebruikt, kunnen dezelfde producten aanslaan bij heel verschillende doelgroepen. 

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 12 Jun 2017

    Elk verkoopkanaal heeft een eigen verhaal

    Er komen steeds meer verkoopkanalen bij maar hoe zorgt u ervoor dat shoppers bepaalde producten (blijven) kopen? Door inzicht te krijgen in waarom ze op bepaalde momenten voor een specifiek verkoopkanaal kiezen en welke meerwaarde dit voor hen heeft. De juiste informatie en inspiratie op de juiste plaats, maakt dat shoppers met een vol winkelmandje bij de (online) kassa aankomen.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons