NL

Slimme verpakkingen hebben de toekomst

Blogs

De discussie over slimme verpakkingen wordt in de AGF-sector al jaren gevoerd. Maar wat maakt nou een goede verpakking? Is deze duurzaam? Kiezen we voor plastic of karton? Hoe wordt zij geproduceerd en met welke grondstoffen? En is dit materiaal dan gerecycled? Dit vraagstuk draait zowel om het te verpakken product als om actuele maatschappelijke en milieutechnische behoeften.

De balans tussen effectiviteit vs. duurzaamheid

Als sector is het van belang om goede oplossingen te vinden. Welk verpakkingsmateriaal werkt het beste voor welk soort product? Wanneer AGF-producten worden vervoerd moet de verpakking de juiste bescherming bieden. Ook het behoud van de versheid van de producten speelt een rol. Dit betekent niet direct dat er veel materiaal nodig is, want ook met minimale middelen kan er goede bescherming worden geboden. Denk aan een dunner type plastic of doordachte kartonnen opties. Tegenwoordig draait het bij verpakkingen om effectiviteit vs. duurzaamheid. Het is de kunst om daarin een balans te vinden.

Voor elk product een eigen verpakkingsoplossing

Het vraagstuk begint bij het produceren van de verpakkingen. Welke grondstoffen worden daarvoor gebruikt? Zijn deze opties duurzaam – door bij kartonnen verpakkingen bijvoorbeeld te letten op keurmerken als FSC en PEFC – of worden ze zelfs gemaakt van gerecycled materiaal? Of van bioplastic? Het antwoord op deze vragen is niet zo simpel. Wat namelijk voor het ene product werkt, werkt niet automatisch voor het andere product. Zo zal een delicate krop sla niet lang vers blijven in papier of karton, maar een appel of tomaat kan daar wel prima in worden verpakt.

Slimme verpakkingen als milieuvriendelijke optie

De maatschappij is zich steeds beter bewust van het nut van verpakkingen. Natuurlijk is in sommige gevallen geen verpakking de meest milieuvriendelijke optie, maar dat geldt niet voor alle producten. Verse groeten en fruit blijven met de juiste verpakkingen beter intact, zowel tijdens transport als in de winkel en thuis bij de consument. Door te innoveren op het gebied van slimme verpakkingen blijven groenten en fruit langer vers, wat een positieve invloed heeft op de voedselverspilling. Dat is goed nieuws voor de consument en het milieu!

Benieuwd hoe het zit met de verpakking van onze producten? Wij vertellen u graag meer. Neem gerust contact op met Wim van den Berg: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 11 Apr 2018

    Weten wat je verkoopt doet de verkoopkansen stijgen

    Snel schakelen is waar het tegenwoordig om draait. Persoonlijke klantrelaties tussen in- en verkoop verdwijnen vaker naar de achtergrond, waardoor de nadruk komt te liggen op de producten zelf. Het delen van de juiste productinformatie wordt daarom steeds belangrijker. Door specifieke eigenschappen en (verpakkings)mogelijkheden te benadrukken, zullen de verkoopkansen stijgen.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 21 Mar 2018

    Een positieve offline productbeleving zorgt voor meer online verkoop

    Het online bestellen van producten wordt steeds meer de standaard. Zullen fysieke winkels uit het straatbeeld verdwijnen? Niet direct. Deze offline winkels kunnen specifieke productbeleving promoten en passende klantenservice te bieden. Door consumenten deze offline optie te bieden zal de online verkoop zelfs stijgen.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons