Blogs

Kleine aanpassingen, groots effect!

Op een eenvoudige manier iets extra’s toe te voegen aan de dagelijkse routine.

In de afgelopen weken hebben we ons Shopper Model geanalyseerd. Nu is het tijd om deze slimme tool in te zetten. Deze blog laat zien hoe u op een eenvoudige manier verschillende doelgroepen kan inspireren om iets extra’s toe te voegen aan hun dagelijkse routine.

Mensen zijn gewoontedieren

Mensen handelen vaak routinematig, wij zijn immers gewoontedieren. Dat vertaalt zich ook in de gerechten die we steeds op tafel zetten en onze keuzes voor bepaalde producten. Vaak zijn er maar een aantal favoriete recepten waarvoor gekozen wordt. Waarom niet wat meer experimenteren, zou je zeggen? Dat kost te veel tijd en die hebben we doorgaans niet. Of het nu gaat om een gezin, een samenwonend stel of een alleenstaande, de voorkeur gaat uit naar gemak in de vorm van een beproefd recept, convenience ingrediënten of kant-en-klaar producten.

Geef gewone gerechten net iets extra’s

Shoppers bewegen om een compleet nieuwe weg in te slaan kost veel tijd, energie en geld. Waarom niet inspelen op bestaande routines en daar een nieuw element aan toevoegen? Supermarktketen Lidl lanceerde recent een campagne waarin de oer-Hollandse stamppot in een nieuw jasje werd gestoken. Naast de vertrouwde boerenkool-, andijvie-, zuurkoolstamppot en hutspot, bood Lidl nieuwe producten aan om deze gerechten net iets extra’s te geven. Met minimale middelen inspireerde de supermarktketen shoppers om toch iets speciaals op tafel te zetten.

Verschillende doelgroepen, hetzelfde gerecht

Stamppot is een gerecht dat een beeld oproept van een grote pan op tafel en een gezin dat gezellig aanschuift. Toch is dat door de verschillende doelgroepen niet de enige werkelijkheid. Een samenwonend stel kan uit gemak bijvoorbeeld voor convenience ingrediënten kiezen als voorgesneden groenten of een stamppot-pakket en een alleenstaande voor een kant-en-klaar stamppot. Zo kunnen supermarkten inspelen op de verschillende behoeften per doelgroep, terwijl het om hetzelfde, bekende gerecht gaat.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u ons Shopper Model gaan gebruiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 06 Feb 2017

    Start campagne 'Lekker buiten de koelkast'

    Na aankoop leggen de meeste mensen tomaten vaak meteen in de koelkast, maar dat is helemaal niet verstandig. Het advies om tomaten juist niet gekoeld te bewaren, is bij weinig consumenten bekend. “De hoogste tijd om campagne te voeren,” zegt marketing manager Wim van den Berg. “We verspreiden flyers en stickers. En roepen al onze ketenpartners op om de boodschap te delen.”

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 17 Feb 2017

    Hoe stimuleert u succesvolle sales van uw AGF-producten?

    Deze laatste blog uit de serie over het Shopper Model bespreekt ‘het product’. Succesvolle sales van uw producten begint met het analyseren en begrijpen van shoppers en de AGF-producten in het schap. Deze kennis kan worden ingezet in effectieve communicatie die shoppers aanspreekt en hen helpt de juiste ingrediënten te kiezen.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons