Elke generatie shoppers spreekt haar eigen taal

21 Jun 2017

En dan kan ‘taal’ breed worden uitgelegd; de normen en waarden maar ook de manier waarop men boodschappen doet. Door op een passende manier te communiceren via de platforms en media die worden gebruikt, kunnen dezelfde producten aanslaan bij heel verschillende doelgroepen. 

En dan kan ‘taal’ breed worden uitgelegd; de normen en waarden maar ook de manier waarop men boodschappen doet. Door op een passende manier te communiceren via de platforms en media die worden gebruikt, kunnen dezelfde producten aanslaan bij heel verschillende doelgroepen.

Millennials: duurzame, gezonde en flexibele oplossingen

Wat je tegenwoordig ziet is dat de nieuwe generatie shoppers – millennials of nog jonger – een andere houding heeft ten opzichte van producten, duurzaamheid en boodschappen doen dan voorgaande generaties. Deze doelgroep is bijvoorbeeld bewuster bezig met gezondheid en milieu en flexibeler qua kanalen waar ze haar producten koopt. Dat kan online zijn maar ook in een to-go supermarkt, een concept store of op een festival. Ook hun inspiratie en informatie vinden zij op verschillende plekken; van stijlvolle magazines, tot online blogs en sociale mediakanalen als Instagram.

Babyboomers: levensgenieters met oog voor kwaliteit

Een andere belangrijke doelgroep die de komende jaren steeds groter zal worden, is de oudere generatie shoppers. Deze groep heeft meer vrije tijd en meer geld te besteden dan de generaties na hen. Bij hen ligt de nadruk op andere aspecten dan bij millennials, terwijl zij wellicht ook voor biologische producten kiezen. Voor Babyboomers ligt de nadruk niet zozeer op duurzaamheid maar vooral op smaak. Zij halen hun inspiratie en informatie uit andere bronnen dan millennials; van eetclubs, tot televisieprogramma’s en (weekend) kranten.

Spreek de taal van wie u wilt bereiken

Om shoppers op een effectieve manier te bereiken is het essentieel om de verschillende generaties te begrijpen: hun normen en waarden, dagelijkse routines, eet- en uitgavenpatroon, manier van shoppen en de verschillende verkoopkanalen die zij daarvoor gebruiken. Probeer Inzicht te krijgen in wat mensen blij maakt; waar hechten zij waarde aan en wat komt er uiteindelijk op tafel?

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u weten hoe u shoppers nog beter kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?