Een trostomaat is zoveel meer dan alleen rood en rond!

Blogs

Een trostomaat is zoveel meer dan alleen rood en rond!

In onze vorige blog vertelden we al dat consumenten bepalen of een product succesvol is of niet. Hetzelfde geldt voor de smaak van onze trostomaten. Via een onafhankelijk smaakpanel wordt tweewekelijks de smaakbeleving van onze producten vastgesteld. Vervolgens worden met deze kennis en met de ervaring van onze telers de perfecte trostomaten geteeld; voor elke gelegenheid en elk gerecht. Onze tomaten zijn zoveel meer dan alleen rood en rond!

ONAFHANKELIJK OORDEEL DOOR DE INZET VAN EEN SMAAKPANEL

Om de smaakbeleving van onze producten te monitoren, maakt Prominent gebruik van een smaakpanel. Elke twee weken worden er monsters genomen uit het volledige assortiment, die vervolgens door een onafhankelijke partij worden beoordeeld op kenmerken als smaak en textuur. Op deze manier kunnen wij continu het actuele waardeoordeel van de consument in kaart brengen, in plaats van ons puur te laten leiden door de eisen van grote retailers.

PROMINENT ALS EERSTE ‘TOMAAT-SOMMELIER’ VAN NEDERLAND

Maar hoe bepaal je zaken als smaak en textuur als het om groenten gaat? Voor een tomaat gelden (nog) geen vaste waarden zoals bij het beoordelen van een goede wijn. In de AGF-sector neemt Prominent hierin het voortouw door zich te profileren als een sommelier, maar dan voor tomaten. Met haar uitgebreide kennis over de specifieke eigenschappen van de verschillende tomatenrassen kan Prominent consumenten gericht adviseren in hun keuze voor de perfecte tomaat per gerecht.

Hoe zit het met de zuurgraad, zoetheid, sappigheid en textuur van de tomatenrassen? Een perfecte verhouding in deze eigenschappen maakt dat een trostomaat uiteindelijk aantrekkelijk wordt bevonden door consumenten. Er zijn verschillende rassen geschikt voor verschillende bereidingswijzen. Voor een verse tomatensoep wordt een sappige trostomaat aangeraden, terwijl voor een snacktomaat te veel sap juist onhandig is – dat zo vooral rommel geven tijdens het eten. Een goede bite is hier – in tegenstelling tot bij een soeptomaat – weer wel van belang.

ALTIJD OP ZOEK NAAR DE PERFECTE TROSTOMAAT

Soms heeft een tomaat al wel de juiste smaak, maar mist hij textuur. Op zo’n moment gaan onze telers op zoek naar specifieke tomatenrassen met eigenschappen die elkaar kunnen versterken, om deze te kruisen. Zo’n veredelingsproces kan jaren in beslag nemen en moet niet worden verward met genetische manipulatie; daar houden onze telers zich verre van. Wel proberen zij door de inzet van meetbare wetenschap, de smaak van de trostomaten te optimaliseren zodat deze altijd aansluit bij de actuele wensen van de consument.

METEN IS WETEN: VAN DE KAS TOT IN DE KEUKEN

Prominent onderzoekt zelfs hoe de verschillende producten zich houden na aankoop in de supermarkt. Onze garantie qua smaak, textuur en houdbaarheid stopt niet wanneer de trostomaten de kas verlaten. Ook tijdens het transport, in de schappen van de supermarkt en bij consumenten thuis, horen onze trostomaten hun unieke eigenschappen en optimale smaak te behouden. Hoe hoger en constanter de kwaliteit, hoe groter de kans dat onze producten vaker worden gekocht.

DOOR Partners / Prominent deelt haar kennis graag met klanten en consumenten. Wilt u meer weten? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Coöperatie DOOR U.A. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 06 Feb 2019

    Een succesvol product? Dat bepaalt de consument!

    Door hun toegang tot meer informatie en kennis, neemt de macht van consumenten toe. Om tegemoet te komen aan hun veeleisendheid, zullen producenten transparanter moeten worden en gerichter informatie bieden.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 08 Jan 2019

    De trostomaat: sterspeler in supermarkt e-commerce

    The Nielsen Company geeft aan dat Nederland volgend jaar een grote sprong voorwaarts zal maken wat betreft supermarkt e-commerce. Als we de huidige cijfers bekijken van producten die het meest worden verkocht, staan groenten bovenaan, met een eervolle vermelding voor de tomaat. Hoe kunnen we deze toppositie in de toekomst behouden?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons