De trostomaat: sterspeler in supermarkt e-commerce

Blogs

De trostomaat: sterspeler in supermarkt e-commerce

The Nielsen Company geeft aan dat Nederland volgend jaar een grote sprong voorwaarts zal maken wat betreft supermarkt e-commerce. Als we de huidige cijfers bekijken van producten die het meest worden verkocht, staan groenten bovenaan, met een eervolle vermelding voor de tomaat. Hoe kunnen we deze toppositie in de toekomst behouden?

Huidige Europese supermarkt e-commerce kan beter

Consumenten doen vaker online aankopen, maar als het om supermarktproducten gaat kan e-commerce in de EU nog wel duwtje in de rug gebruiken. Cijfers over 2017 geven aan dat het Verenigd Koninkrijk vorig jaar koploper was met een supermarkt e-commerce aandeel van 7.5%, daarna Frankrijk met 5.6%, dan Tsjechië met 3.2% en vervolgens Nederland met 2.6%. Duitsland stond op de achtste plek met 1.7%.

Nederland heeft potentie om sprong voorwaarts te maken

Volgens The Nielsen Company heeft Nederland alles in zich om de komende jaren een grote sprong voorwaarts te maken. Zij voorspellen dat ons supermarkt e-commerce aandeel in 2020 zal zijn gegroeid naar 5%. Als dichtbevolkt land met een bovengemiddelde toegang tot internet heeft Nederland een voorsprong op andere Europese landen. Ook het feit dat wij beschikken over geavanceerde beveiligde betaalmethoden biedt extra kansen. Bovendien beschikt Nederland volgens The Nielsen Company over nagenoeg alle factoren die in direct verband staan met succesvolle e-commerce.

Nieuwkomer Picnic grootste speler in supermarkt e-commerce

Innovatie loont. Met haar gratis bezorgservice blijkt online supermarkt Picnic een enorme katalysator in de Nederlandse supermarkt e-commerce. Nu het jonge bedrijf (2015) zowel binnen Nederland als Duitsland uitbreidt, verwacht men dat haar marktaandeel in 2020 zal zijn gegroeid naar 83%, tegenover 13% van Albert Heijn en 4% van Jumbo. Een belangrijke speler dus om in de gaten te houden!

Welke producten worden online het meeste verkocht?

AGF-producten doen het goed in de online schappen. Uit recente cijfers blijkt dat groenten met een aandeel van 6.7% bovenaan staan, tegenover 6.5% in de reguliere supermarkt. Fruit staat op de derde plaats met 6% aandeel in online verkopen, tegenover 5.8% offline. Samen hebben groenten en fruit dus een aandeel van 12.7% in het online aanbod.

Meer verkoop door passende informatie en optimale user experience

The Nielsen Company zegt bovendien dat shoppers producten als appels, komkommers en tomaten in verhouding vaker online dan offline kopen. Des te belangrijker is het om stil te staan bij de manier waarop onze trostomaten online worden gepresenteerd.

Komen de afbeeldingen overeen met de originele producten? Is de bijgevoegde informatie compleet? Zal dit samen aansporen tot verkoop? Omdat shoppers de verse producten niet zelf kunnen beoordelen is het geven van passende informatie van cruciaal belang. Welke eigenschappen heeft een bepaalde variant trostomaat? En in welke gerechten komt deze het beste tot zijn recht?

Ook over de manier waarop de producten – zoals trostomaten – zijn gerangschikt binnen een bepaalde categorie – zoals AGF – moet worden nagedacht. Optimale user experience zorgt uiteindelijk voor meer verkoop. Als we het slim aanpakken hebben we met onze trostomaten goud in handen!

DOOR Partners / Prominent blijft retailers en shoppers inspireren. Benieuwd hoe? Wij vertellen u er graag meer over. Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Coöperatie DOOR U.A. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 07 Jan 2019

    Data verbindt food met consument

    Het inzetten van data en nieuwe technologieën biedt volop kansen voor de tomaat: van de teelt tot in het schap. Van het optimaliseren van de productie- en de teeltplanning tot het bepalen van de verkoopstrategie. Data beïnvloedt nu al dagelijks de keuzes in onze bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan teeltdata, aansturing van het klimaat, arbeidsregistratie en energiemanagement. Ontwikkelingen die eigenlijk nog in de kinderschoenen staan. De mogelijkheden om data in te zetten voor het creëren van waardevolle inzichten, worden groter en toegankelijker.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 04 Dec 2018

    ‘Gezonde keuzes’ blijven belangrijke trend in 2019

    Ook 2019 staat in het teken van gezonder leven en bewuster omgaan met voeding. Retailers zullen nog meer inspelen op de individuele behoefte van shoppers en hen beter ondersteunen bij het maken van gezonde keuzes. Technologie en data worden hierin steeds belangrijker. Welke rol zien we voor de veelzijdige trostomaat?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons