De kracht van een multi-channel strategie

13 Dec 2017

Consumenten gebruiken steeds vaker verschillende verkoopkanalen om hun boodschappen te doen. Wanneer retailers daar slim op inspelen kunnen zij consumenten altijd en overal voorzien van verse producten die aansluiten bij hun specifieke behoeften. Convenience producten hebben de toekomst.

Consumenten gebruiken steeds vaker verschillende verkoopkanalen om hun boodschappen te doen. Wanneer retailers daar slim op inspelen kunnen zij consumenten altijd en overal voorzien van verse producten die aansluiten bij hun specifieke behoeften. Convenience producten hebben de toekomst.

Voor elke behoefte een eigen verkoopkanaal

Naast in de reguliere supermarkten en speciaalzaken worden producten steeds vaker online gekocht, waarna deze worden bezorgd of kunnen worden opgehaald bij pick-up points. Voor onderweg zijn er to-go supermarkten of food services met convenience producten en op andere momenten worden speciale conceptstores bezocht waarin bijvoorbeeld een bepaald product of thema centraal staat. Versbeleving – het zien, ruiken en proeven van verse producten – wordt vooral bij de food services en conceptstores uitgelicht.

Jumbo supermarkt en zijn multi-channel strategie

Tegenwoordig bieden steeds meer retailers hun producten aan via meerdere kanalen: de multi-channel strategie. Zo bedient Jumbo zijn consumenten niet alleen via lokale supermarkten of zijn webshop – inclusief bezorgservice en pick-up points – maar ook via conceptstores als de ‘Foodmarkt’, die naast een mooi gepresenteerd, uitgebreid assortiment ook een ‘Foodmarkt café’ heeft om consumenten van koffie en iets lekkers te voorzien.

De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place

Met de overname van La Place, creëert Jumbo nieuwe kruisbestuivingen. De reguliere Jumbo supermarkt en de webshop verkopen bijvoorbeeld enkele La Place producten als koffie en chocoladeletters. En de meest recente conceptstore, ‘Jumbo City’ – een compacte winkel bij station Eindhoven – verkoopt zowel boodschappen als dagverse convenience producten uit eigen keuken en bakkerij. Jumbo supermarkt, Foodmarkt en La Place worden hier op enkele vierkante meters samen gepresenteerd.

Conceptstores en bijpassende producten voor elke behoefte

Retailers zijn pas succesvol wanneer het voor consumenten glashelder is waar zij op welk moment hun producten kunnen kopen. Retailers zouden hun concept stores en bijpassende producten moeten laten aansluiten bij de specifieke behoeften van consumenten; of dat nou een uitgebreide winkelervaring in het weekend is, een paar snelle boodschappen op weg naar huis of een lekkere koffie met een broodje op het station. Sommige verkoopkanalen zijn tijd-, trend- en plaatsgebonden; deze concepten veranderen continu. Maar wanneer de behoefte van consumenten centraal blijft staan en retailers daar slim op inspelen, zullen zij hun (verse) producten altijd met succes kunnen blijven verkopen.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en bent u benieuwd hoe u consumenten nog beter kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?