Wie snack zegt, zegt snacktomaat!

26 Jun 2019

Op de fiets naar het werk of in de trein naar huis, achter de computer op kantoor of voor de televisie thuis; er wordt steeds meer gesnackt. Waar vroeger drie maaltijden de standaard was, kennen we tegenwoordig meerdere eetmomenten per dag. Welke tussendoortjes kiezen consumenten en wat maakt de snacktomaat zo populair?

Op de fiets naar het werk of in de trein naar huis, achter de computer op kantoor of voor de televisie thuis; er wordt steeds meer gesnackt. Waar vroeger drie maaltijden de standaard was, kennen we tegenwoordig meerdere eetmomenten per dag. Welke tussendoortjes kiezen consumenten en wat maakt de snacktomaat zo populair?

Snackassortiment steeds verder uitgebreid

In een wereld waar alles on demand beschikbaar is, lijkt eten waar en wanneer het jou uitkomt een logische stap. In de afgelopen vijf jaar is het snackaanbod enorm gegroeid. Waar consumenten eerder veroordeeld waren tot candybars, koeken, mueslirepen of een appel, kan men nu kiezen voor verse sappen, smoothies, sushi en verschillende snackgroenten. En Duits onderzoek toont aan dat juist die laatste opties populaire keuzes zijn.

Waarom zijn snacktomaatjes zo populair?

In Nederland kennen we snacktomaatjes al langer, maar ook in de ons omringende landen weten consumenten de snackgroenten en fruit steeds sneller te vinden. Ook in dit segment wordt de keuze steeds verder uitgebreid. Van snackkomkommers, paprika’s en radijsjes tot voorgesneden verse fruitsalades en bessenmixen. Wat bijdraagt aan de populariteit zijn de aantrekkelijke prijs – dat geldt vooral voor tomaten - en de verpakking; handzame kuipjes voor onderweg en emmertjes voor thuis.

Snacken: een gemaks- of gevoelskwestie?

Snacken wordt zowel gestuurd door gemak als gevoel. Bij gemak gaat het om functionaliteit –tussendoor even snel de honger stillen – en bij gevoel gaat het om het sociale aspect – met familie voor de televisie of met vrienden tijdens een gezellige borrel. Consumenten kiezen in beide gevallen steeds vaker voor gezonde snackopties. Dat biedt kansen voor de toekomst! Maar daarover later meer.

DOOR Partners / Prominent houdt wel van een gezonde snack. Wilt u meer weten over onze producten en productontwikkeling? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Prominent is een merk van Coöperatie DOOR U.A. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?