Blogs

Tomaat sluit verrassende vriendschappen

Voor ons staat groente aan de basis van een gezonde en makkelijke maaltijd. Maar hoe vaak combineer jij groente met fruit in één gerecht? Het levert een ware smaakexplosie op, met de tomaat als verbindende factor. Een tomaat is namelijk fruitig én hartig tegelijk. Qua sap evenaart de tomaat de meloen. Typerend zijn de eigenschappen friszoet en sappig, waardoor de tomaat een fruitig karakter heeft. Maar wat doet de tomaat dan op de groenteafdeling?

De meeste mensen die de supermarkt in lopen, hebben al een recept of maaltijd in hun hoofd. Ze kopen trostomaten bijvoorbeeld voor het maken van een heerlijke salade of pastagerecht. In één gerecht komen ingrediënten uit verschillende categorieën bij elkaar. Ingrediënten met onderlinge vriendschappen. Vriendschappen? Ja, relaties die zijn ontstaan uit traditie en beproeving met andere ingrediënten. Zo is de tomaat al jaren dikke vrienden met mozzarella, basilicum en olijfolie. Maar er zijn ook tal van ingrediënten waarvan minder bekend is dat ze goed samenwerken met onze tomaten, waaronder fruit.


Stimuleert verkoop

In gerechten is de scheiding van de categorieën groente en fruit eigenlijk overbodig en biedt juist de combinatie oneindig veel culinaire inspiratie. Combineer bijvoorbeeld eens tomaat, aardbei en avocado in een salade. Maak borrelhapjes van tomaat, feta en watermeloen. Of bak een heerlijk taart met rode en gele cherrytomaten. De smaakcombinaties van groente en fruit bieden de retailer kansen om de consument te verleiden tot het maken van nieuwe inspirerende gerechten. En geeft de verkoop op de winkelvloer een extra boost.

Partnership on a plate
Gelukkig heeft de tomaat inmiddels in veel gerechten een basisplaats veroverd. Maar hoe zit dit met groente en fruit in het algemeen? Is de groenteafdeling voor de consument al het vertrekpunt van iedere maaltijd? Met de juiste informatievoorziening en aanpak kunnen we nog veel meer invloed uitoefenen op de beslissing die de consument maakt. Zo heeft de retailer vaak behoefte aan meer productinformatie, inspiratie en kennis over het aankoopproces. Gebruik elkaars know-how en leer de shopper beter kennen. Wij noemen dit ‘Partnership on a plate’, want samen weet je meer dan alleen. Meer informatie? Neem contact op Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent via w.vandenberg@doorpartners.nl.

Bron: www.smaakvrienden.nl van meesterkok Angélique Schmeinck

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 13 May 2015

    Ben jij in de stemming voor tomaat?

    De consument heeft in de supermarkt keuze genoeg. En prikkels in de media zoals commercials op TV of kookvideo’s op YouTube hebben allemaal invloed op de samenstelling van onze maaltijden. Maar dan moet wel net je pet ernaar staan. Ben jij al in de stemming om over die familiebrunch na te denken? Of staat er eerst een etentje met vrienden op de agenda waarvoor je je wilt uitsloven. Kortom, je gemoedstoestand heeft wel degelijk invloed op de inkopen die je doet.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 29 Apr 2020

    Hoe beïnvloedt de coronacrisis ons koopgedrag?

    Nu de wereldeconomie afstevent op een recessie daalt het consumentenvertrouwen. Door een onzekere toekomst gaan consumenten meer besparen. Ook op de dagelijkse boodschappen. Hoe beïnvloedt de coronacrisis hun koopgedrag? En welke nieuwe trends zullen het retaillandschap blijvend veranderen?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons