Blogs

Nutri-Score: handig hulpmiddel of slimme marketingtool?

In tegenstelling tot twintig jaar geleden wordt de moderne consument continu verleid tot snacken. Het assortiment in supermarkten, kiosken en tankstations is enorm uitgebreid. We kunnen altijd en overal eten. Hoe maak je dan een gezonde keuze? De Nutri-Score op verpakkingen kan uitkomst bieden. Maar is dit internationale keurmerk wel zo transparant als het lijkt? Prominent kijkt verder dan zijn neus lang is en ging op onderzoek uit.

Moderne consumenten worden steeds ongezonder

Met een groeiend aantal welvaartsziekten als obesitas en diabetes type twee, worden consumenten steeds ongezonder. Weinig beweging en ongezonde voedingskeuzes leiden uiteindelijk tot grote maatschappelijke problemen. Wanneer het advies van de Gezondheidsraad om dagelijks tenminste 200 gram groenten en 200 gram fruit te eten bij lange na niet wordt gehaald – een Nederlandse volwassene eet gemiddeld 143 gram groenten en 112 gram fruit per dag – en de vooruitzichten op verbetering somber stemmen, moet er actie worden ondernomen.

Biedt de Nutri-Score helderheid of zaait hij verwarring?

De Nutri-Score is een internationaal keurmerk dat consumenten moet helpen om gezonde keuzes te maken. Aan de hand van een score – A (groen) voor een gezonde keuze tot en met E (rood) voor een ongezonde optie – kan in een oogopslag worden gezien of het product binnen een gezonde levensstijl past. Een hoge concentratie aan groenten en fruit, vezels en eiwitten geven een A-score terwijl te veel suikers, zout en onverzadigde vetzuren een lage score veroorzaken.

Een artikel op Foodlog zet een kanttekening bij de totstandkoming van de Nutri-Score. Want is dit hulpmiddel wel zo eerlijk? Ten eerste worden voedingsmiddelen zoals onverpakte groenten en fruit uitgesloten van deelname. Opmerkelijk, want deze behoren tot de meest gezonde keuze die consumenten kunnen maken. Ten tweede kunnen multinationals de voorwaarden manipuleren om ongezonde producten toch als gezond te verkopen. Bijvoorbeeld door een bepaalde hoeveelheid sterk bewerkte groenten en fruit – deze hebben nauwelijks iets te maken met de groenten en fruit die wij kennen – toe te voegen aan ongezonde producten, zodat de Nutri-Score alsnog omhoogschiet.

Gezonde keuzes maken? Gebruik je gezonde verstand!

Hoe kunnen we voorkomen dat consumenten worden misleid door valse gezondheidsclaims? Door hen aan te sporen hun gezonde verstand te gebruiken. En hen te blijven informeren over gezonde AGF-producten en te inspireren met aantrekkelijke acties en recepten. Waarom zou je bijvoorbeeld een kant-en-klare lasagne kopen vol toegevoegde suikers, zout en conserveringsmiddelen? Zelfs als de Nutri-Score op de verpakking aangeeft dat het een gezonde keuze is. Een zelfgemaakte lasagne met verse tomaten, uien, knoflook en kruiden is niet alleen veel gezonder maar ook nog eens veel lekkerder. Daarbij worden consumenten zich bewust uit welke ingrediënten het gerecht bestaat. En bewustwording is de eerste stap naar een gezonde levensstijl. Daar komt geen keurmerk aan te pas!

DOOR Partners / Prominent blijft consumenten informeren en inspireren. Wilt u meer weten over onze gezonde producten? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 22 Jan 2020

    Gezonde producten en gemak gaan prima samen

    Hoe kopen consumenten hun producten en waar zien we de meeste groei? Aan het begin van 2020 kijkt Prominent vooruit; de ambitie om via verschillende verkoopkanalen meer verse producten te introduceren blijft actueel. Ook in het nieuwe jaar kiezen consumenten steeds vaker voor gezonde opties. Waar liggen in 2020 de verkoopkansen?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 11 Dec 2019

    Prominent zegt, ‘We challenge you!’

    Tijdens het 'Global Tomato Congress' in Rotterdam, lanceerde het merk Prominent onlangs de campagne 'We challenge you' Hierin wordt de hele keten – van onze telers en partners tot retailers – uitgedaagd om consumenten dagelijks te laten genieten van gezonde tomaten. De campagne richt zich vooral op de nieuwe generatie shoppers: millennials, jonge gezinnen en kinderen. Want door nu alvast een zaadje te planten en haar op een passende manier te inspireren en informeren, is de kans groot dat zij ook in de toekomst voor de tomaten van Prominent kiest.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons