Meer verse groenten: maak het consumenten gemakkelijk!

18 Jan 2018

Dat groenten en fruit een gezonde keuze zijn is algemeen bekend. Toch zijn er verschillende factoren die consumenten ervan weerhouden om vaker verse groenten te eten. Hoe spoor je hen aan om toch voor een gezonde optie te kiezen? Door het consumenten nog makkelijker te maken; gemak dient immers de mens!

Dat groenten en fruit een gezonde keuze zijn is algemeen bekend. Toch zijn er verschillende factoren die consumenten ervan weerhouden om vaker verse groenten te eten. Hoe spoor je hen aan om toch voor een gezonde optie te kiezen? Door het consumenten nog makkelijker te maken; gemak dient immers de mens!

Recente verkoopcijfers van de groente- en fruitsector

Waarom blijft het voor consumenten lastig om vaker verse groenten te kopen? Heeft men te weinig tijd om in de keuken te staan? Te weinig energie om zelf te koken na een lange werkdag? Te weinig inspiratie om nieuwe gerechten te proberen? Te weinig vertrouwen dat groentegerechten ook lekker kunnen zijn? Of te weinig budget voor verse producten?

Dat laatste argument kan direct worden ontkracht; in vergelijking met andere Europese landen zijn verse groenten in Nederland zeer betaalbaar. Op 10 januari j.l. presenteerde GroentenFruit Huis de volgende cijfers:

Van het gekochte volume verse groenten is 22% voorbewerkt. Consumenten besteden 34% van hun budget aan groenten aan voorbewerkte producten; bij fruit gaat het om een aandeel van 3%. Ook werd in de supermarkt meer uitgegeven aan biologische groenten en fruit. De omzet aan deze productgroep steeg met 5%.

Help consumenten om een gezonde keuze te maken!

Alhoewel uit bovenstaand rapport blijkt dat voorbewerkte groenten – oftewel convenienceproducten – vaak worden gekocht, is het assortiment in bijvoorbeeld Groot-Brittannië veel uitgebreider. Naast voorgesneden groenten en maaltijdsalades bieden de schappen daar verse (oven)gerechten, verse kant-en-klaarmaaltijden en luxe opties met spannende smaakcombinaties.

Genoeg inspiratie voor de Nederlandse groente en fruitsector! Wanneer we in Nederland over kant-en-klaarmaaltijden spreken, denken consumenten vooral aan een portie nasi of bami. Door gezonde(re) opties met groenten te presenteren, wordt de drempel lager om vaker verse groenten te eten. Ook wanneer men weinig tijd heeft, weinig energie, weinig inspiratie of weinig vertrouwen dat een gezonde optie dezelfde voldoening zal geven als een snelle snack. Door consumenten een handje te helpen en hen de juiste producten en inspiratie te bieden, kan 2018 een heel gelukkig en gezond(er) jaar worden!

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en bent u benieuwd hoe u consumenten nog beter kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?