Kent u de drijfveren van de consument?

26 Oct 2017

Eerder berichtten we al over het belang van inzicht in de manier waarop shoppers hun boodschappen doen. Maar weet u ook hoe de consument – diegene aan de keukentafel en/of achter de pannen – handelt? Omdat dit antwoord net zo belangrijk is, zijn wij een campagne gestart. De tips uit deze blog bieden inzicht in de drijfveren van de consument.

Eerder berichtten we al over het belang van inzicht in de manier waarop shoppers hun boodschappen doen. Maar weet u ook hoe de consument – diegene aan de keukentafel en/of achter de pannen – handelt? Omdat dit antwoord net zo belangrijk is, zijn wij een campagne gestart. De tips uit deze blog bieden inzicht in de drijfveren van de consument.

Vragen stellen om uiteindelijk meer inzicht te krijgen

Weet u wat er aan de keukentafel wordt beslist? Wat zijn de dagelijkse routine en het voedingspatroon op basis waarvan de keuzes worden gemaakt? Wie is er verantwoordelijk voor de boodschappenlijstjes? Hoe worden de producten beoordeeld die uiteindelijk op tafel komen? Sluiten zij aan bij de behoeftes en verwachtingen? En zullen de producten tijdens een volgende trip naar de supermarkt opnieuw worden gekozen? Antwoord op deze vragen kan op verschillende manieren worden verkregen; via (online) consumentenonderzoek bijvoorbeeld of door persoonlijke gesprekken op een beurs of festival.

Shoppers vs. consumenten; wat is precies het verschil?

In onze blogs hebben we het vaak over shoppers, maar ook consumenten spelen een cruciale rol in het verkoopproces. Het verschil tussen deze twee definities is dat shoppers daadwerkelijk producten kopen, terwijl consumenten ook beslissingen maken en/of producten beoordelen aan de keukentafel; zij staan voor een breder spectrum aan handelingen en emoties. Juist daarom is het belangrijk om inzicht te krijgen in hun drijfveren.

Meer verkoop door kwaliteitscontrole en oog voor de consument

Tijdens het verkopen van een product richt men zich op de unieke eigenschappen van het product en op de behoefte en leefwijze van de consument. Wanneer deze twee aspecten naadloos op elkaar aansluiten is een salescampagne geslaagd. De consument herkent zich in het beeld dat wordt geschetst en is getriggerd om het product te kopen. Wanneer vervolgens blijkt dat het product voldoet aan alle eisen – het valt letterlijk in de smaak – is de kans groot dat het vaker in het winkelmandje belandt.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en bent u benieuwd hoe u consumenten nog beter kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?