Keep it straight and simple

21 Apr 2016

De verscategorieën zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden voor retailers. Het genereert omzet, marge en een nieuwe versbeleving in de winkels. Retailers zien hun kansen om de shopper een waar marktgevoel te geven en kiezen voor hoogwaardige producten in het schap. Zowel premium supermarkten als discounters zijn hierin actief. Groenten en fruit spelen daarbij een steeds grotere rol.

De verscategorieën zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden voor retailers. Het genereert omzet, marge en een nieuwe versbeleving in de winkels. Retailers zien hun kansen om de shopper een waar marktgevoel te geven en kiezen voor hoogwaardige producten in het schap. Zowel premium supermarkten als discounters zijn hierin actief. Groenten en fruit spelen daarbij een steeds grotere rol.

Maar het gaat verder dan dat. Albert Heijn kondigde onlangs aan in toenemende mate gebruik te gaan maken van klantgegevens, dus big data. Uit het koopgedrag weten ze vrij nauwkeurig wat Nederland eet. En wanneer je hier slim mee omgaat, verhoog je de omzet per klant.

Dat gebeurt ook met blurring, de nieuwste trend in de foodsector. Foodservice gecombineerd met retail. Bijvoorbeeld Jumbo die door een faillissement van V&D de succesvolle horecaformule La Place overneemt. Interessante ontwikkelingen om te volgen, maar laten wij ons vooral bezighouden met de kern. Het verleiden van de shopper en hem of haar helpen bij het maken van de juiste keuzes. Daar ligt onze focus en die van menig retailer. Dit patroon moet zich zoveel mogelijk herhalen. Zorgen voor een tevreden shopper die vaker eenzelfde product koopt met een hoge marge.

Alle trends en ontwikkelingen doen geloven dat de shopper enorm aan het veranderen is, maar in de praktijk heeft de consument ook veel gewoontes en routines waar hij of zij op vertrouwt. Deze manier van inkopen is bepalend voor het grootste aandeel in de verkoop van AGF. Zoek naar de daadwerkelijke motieven waarom men onze producten koopt. Keep it straight and simple.

Lees meer in onze nieuwsbrief van april 2016.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?