Blogs

Impulsaankopen als extra inkomstenbron

Met de feestdagen in aantocht en het sinterklaas- en kerstassortiment in de winkels, zijn consumenten eerder geneigd om impulsaankopen te doen. Hoe kunnen we daar als AGF-sector van profiteren? Deze vijf elementen zorgen ervoor dat er extra (tros)tomaten in het winkelmandje belanden: product, presentatie, plaatsing, prijs en plezier.

Product

Om voor impulsaankoop in aanmerking te komen moeten producten herkenbaar zijn. Zodra er te veel uitleg nodig is, ben je de aandacht van consumenten kwijt en zijn ze alweer verder gelopen. Bij impulsaankopen gaat het om het maken van snelle beslissingen. Wanneer consumenten weten wat ze voor zich hebben, zijn ze eerder geneigd het product direct in hun mandje te leggen. Eindeloze overwegingen gaan niet samen met impulsaankopen.

Presentatie

Een mooie presentatie is belangrijk om consumenten over de streep te halen. Dat geldt voor het product zelf – een glanzende dieprode (tros)tomaat zal eerder worden gekocht dan een bleke of zelfs groene variant – maar ook voor de verpakking. Een aantrekkelijke verpakking heeft de juiste balans qua kleur, typografie en eventueel fotografie. Het geheel moet het juiste gevoel opwekken. Impulsaankopen zijn onlosmakelijk verbonden met emotie.

Plaatsing

Waar in de supermarkt, to-go winkel, kiosk, benzinepomp of ander verkooppunt presenteer je de impulsaankopen? Het kiezen van de juiste locatie op de winkelroute van de consument is heel belangrijk. Het is logisch dat reguliere (tros)tomaten op de AGF-afdeling te vinden zijn. Maar wat als er ook snacktomaatjes bij de kassa liggen, als gezond alternatief voor alle snoep en chocoladeopties die daar vooral te vinden zijn? Op deze manier worden consumenten tijdens het wachten in de rij aangespoord om een extra – gezonde – aankoop te doen.

Prijs

Zoals gezegd mogen consumenten niet te lang nadenken wanneer het om impulsaankopen gaat. Een te hoge prijs – oftewel een investering – zorgt voor een flinke verkoopdrempel. Men moet stoppen, nadenken en een afweging maken waardoor het moment van snel beslissen alweer voorbij is. Door producten aan te bieden tegen een aantrekkelijke prijs, is er geen twijfel mogelijk. Negen van de tien keer verdwijnt de impulsaankoop in het winkelmandje.

Plezier

Omdat impulsaankopen als extraatje worden gezien, moeten ze als plezierig worden ervaren. Een emmertje snacktomaatjes is misschien niet direct noodzakelijk, maar is wel leuk en lekker. En daarbij is het makkelijk en snel mee te nemen. Impulsaankopen worden extra gestimuleerd door een verrassingselement: consumenten zijn niet van plan de producten te kopen, maar doen het toch omdat presentatie, plaatsing, prijs en plezier perfect op elkaar aansluiten.

DOOR Partners / Prominent houdt wel van een extraatje. Wilt u meer weten over onze producten en productontwikkeling? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 28 Aug 2019

    Gemaksproduct als grote winnaar

    Gemak dient de mens. Niks mis mee natuurlijk, maar het oog wil ook wat. Daarom kiezen veel supermarkten voor een combinatie van gemak en beleving. Door (tros)tomaten zowel voor- als onverpakt te presenteren bijvoorbeeld. Alhoewel shoppers in eerste instantie zeggen beleving belangrijk te vinden, blijkt het merendeel uiteindelijk toch voor gemak te kiezen. Benieuwd welke oplossingen Prominent daarvoor heeft gevonden?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 31 Jul 2019

    Onze Kids Food Challenge 2019 smaakt naar meer!

    Wat is er leuker dan samen in de keuken staan? Meedoen aan de Kids Food Challenge 2019. In juli vond de 1e editie plaats en Prominent heeft de smaak te pakken!

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons