Huismerken sterker wanneer retailers en AGF-sector samenwerken

31 Mar 2021

Private labels, oftewel huismerken, worden steeds populairder. Hoe kan de AGF-sector met retailers samenwerken om hun producten nog beter in de markt te zetten?

Private labels, oftewel huismerken, worden steeds populairder onder consumenten. Hoe kan de AGF-sector met retailers samenwerken om hun producten nog beter in de markt te zetten? In deel twee van deze serie bekijken we hoe beide partijen hun krachten kunnen bundelen. Door kennis en ervaring te delen, kan de positie van huismerken verder worden versterkt.

Qua huismerk hebben retailers ieder hun eigen visie

Elke retailer heeft een eigen visie wat betreft hun huismerk. Sommige retailers richten zich op gezonde voeding, terwijl anderen kiezen voor seizoensgebonden of lokale producten. Daarbij wordt ook ingezet op de nieuwe generatie. Door kinderen met plezier verse producten te laten kiezen, wordt de toekomst een stukje gezonder. Ook het plezier van thuis samen koken wordt gestimuleerd. Deze trend was al zichtbaar nog voor de corona crisis de wereld aan huis deed kluisteren.

Global Tomato Congress om actuele inzichten te delen

Consumenten stimuleren door hen via retailers te inspireren, dat is wat Prominent al jaren doet. Door uitgebreid onderzoek te doen in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, weten wij precies welke campagnes aansluiten op de actuele behoefte. Deze inzichten werden gedeeld op het Global Tomato Congress, dat onlangs plaatsvond. Om consumenten vaker te laten genieten van tomaten, werd eerder de campagne Tomato Times gelanceerd. Hierin worden met inspirerende video’s, promoties in de winkels en een rode foodtruck met anderhalve meter bank, nieuwe eetmomenten gestimuleerd met de tomaat in de hoofdrol.

Betere keuzes maken door delen van kennis en ervaring

Stel, een retailer wil zich met zijn huismerk richten op duurzaamheid en vraagt zijn leverancier om biologische tomaten. Maar is dit wel de meest duurzame optie? Door als leverancier en producent kennis en ervaring te delen, zal blijken dat tomaten die binnen een gesloten systeem worden geteeld veel duurzamer zijn. In zo’n gecontroleerde omgeving gaan er geen grondstoffen verloren, deze worden zelfs gerecycled, en is er meer rendement. Dat moet je maar net weten en het is aan de AGF-sector om deze informatie te delen.

AGF-producten passen perfect in gezonde trend

Acties zoals de ‘week zonder vlees’ en een groeiende interesse voor gezonde alternatieven, bieden kansen voor de AGF-sector. Verse groenten en fruit zijn per definitie een gezonde keuze. Aan producenten en leveranciers de taak om retailers te blijven inspireren. Dat beperkt zich niet alleen tot de producten zelf, maar kan ook over verpakking gaan. Met welke materialen en ontwerpen maak je een (duurzaam) statement? Zodat consumenten kiezen voor jouw product?

Door samen te werken kunnen consumenten gericht worden geïnformeerd en geïnspireerd. Doel is dat zij tijdens het shoppen direct kiezen voor de huismerkproducten, zonder ook maar om te kijken naar de bekende a-merken.

Growers United / Prominent blijft de markt informeren en inspireren. Benieuwd hoe wij onze krachten kunnen bundelen? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?