Blogs

Hoe onderscheid je je van de massa?

Waarom kiezen mensen voor een bepaalde winkel om hun boodschappen te doen? Is het de handige locatie? Of de prettige winkelervaring? Hoe onderscheiden winkels zich? De antwoorden vindt u in deze blog over het tweede gedeelte van ons Shopper Model: De winkel.

Gelukkige retailer, gelukkige shopper

In heel Europa investeren supermarkten in gastvrijheid: door shoppers een vers kopje koffie aan te bieden, nieuwe producten te laten proeven en door de geur van versgebakken brood. Daarnaast blijven retailers zich richten op het efficiënt begeleiden van shoppers door de winkel, waardoor hun winkelmandjes goed gevuld zijn wanneer zij bij de kassa aankomen. Uiteindelijk moeten zowel shoppers als retailers gelukkig zijn met het resultaat van hun winkelervaring.

Verschillende winkelformules

Veel winkels hebben een unieke winkelformule; een supermarkt in een grote stad kan stedelingen aantrekken door zijn slimme plattegrond en grab-and-go concept, terwijl een plattelandswinkel klanten kan aantrekken met een persoonlijke benadering, waarbij zij worden aangesproken met hun eigen naam en hun boodschappen naar de auto worden gedragen.

Een recent fenomeen zijn grote supermarkten die nog een stapje verder gaan en bijvoorbeeld een inpandige kwaliteitsslager bieden of zelfs een bierbrouwerij. Zij trekken klanten die plezier beleven aan een uitgebreide winkelervaring en hier graag 20 kilometer voor omrijden. ‘Blurring’ is een trend die steeds vaker voor komt in de retail-industrie; supermarkten bieden kwaliteitsproducten aan als versgebakken brood en een lokale retailers breiden uit met foodservices. Een warme bakker kan bijvoorbeeld investeren in een gezellig café waar klanten kunnen genieten van de sandwiches, taarten en koekjes met een lekker kopje koffie.

Back to basics

Of winkels nu snelle shoppers willen aantrekken of families die van hun zaterdagse tripje naar de supermarkt een uitje maken, het is essentieel om de winkelformule helder voor ogen te houden. Alleen wanneer deze concepten goed worden uitgevoerd, kunnen winkels experimenteren met het invoeren van nieuwe elementen. Shoppers moeten erop kunnen vertrouwen dat er aan hun verwachtingen wordt voldaan wanneer zij in de winkel zijn, voordat zij verleid kunnen worden tot impulsaankopen.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u ons Shopper Model gaan gebruiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 29 Nov 2016

    Focus op de kleine geluksmomenten

    Hoe blijf je consumenten ook na feestmaand december inspireren? Door te focussen op de kleine geluksmomenten in het dagelijks leven. We bespreken de mogelijkheden en waarom moderne shoppers gebaat zijn bij een individuele aanpak in plaats van hen in één doelgroep te plaatsen. Deze blog beschrijft het eerste segment van ons Shopper Model: De consument.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 15 Nov 2016

    Het shopper-model: een effectieve tool

    Hoe wordt een goede trostomaat een geweldige trostomaat? Door haar op het juiste moment, op de juiste plaats en aan de juiste shoppers aan te bieden. Maar hoe doet u dat? Ons shopper-model biedt houvast; het geeft inzicht in de vier fases van hun aankoopproces. Het begrijpen van hun behoeften is essentieel om sales te kunnen verhogen.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons