Hoe kies je de beste verpakking per AGF-product?

22 Dec 2020

Het gaat om de inhoud, wordt er vaak gezegd. Toch kan een goede verpakking een AGF-product een enorme boost geven. Maar kies je op basis van duurzaamheid, langere houdbaarheid of slimme marketing? Prominent probeert een bewuste keuze te stimuleren en bespreekt in de nieuwe blog de meerwaarde van de juiste verpakking. Daarmee help je niet alleen jezelf, maar de hele keten verder.

Het gaat om de inhoud, wordt er vaak gezegd. Toch kan een goede verpakking een AGF-product een enorme boost geven. Maar kies je op basis van duurzaamheid, langere houdbaarheid of slimme marketing? Prominent probeert een bewuste keuze te stimuleren en bespreekt in de nieuwe blog de meerwaarde van de juiste verpakking. Daarmee help je niet alleen jezelf, maar de hele keten verder.

Duurzaamheid is een breed begrip

Wanneer je voor duurzaam gaat, lijkt geen verpakking gebruiken de meest logische keuze. Niets is minder waar. Ten eerste worden losse producten door consumenten aangeraakt, dat veroorzaakt kneuzingen wat de houdbaarheid beïnvloedt. Ten tweede is het maar de vraag hoe consumenten de tomaten vervolgens vervoeren. In een plastic zakje, een papieren versie of een eigen tas?

Materiaalkeuze speelt ook een rol bij producenten en retailers. Wat is de herkomst van de grondstoffen die worden gebruikt voor hun verpakkingen? En wat als deze na gebruik worden weggegooid? Is recyclen mogelijk? Is dat haalbaar voor consumenten? Want soms is een verpakking zelf wel recyclebaar maar het etiket dat erop wordt geplakt niet.

Een goede verpakking beschermt. Dat is ook de reden waarom biologische producten vaak in plastic worden verpakt. Dat lijkt misschien tegenstrijdig, maar biologische producten zijn door hun manier van telen net iets kwetsbaarder dan de reguliere variant. In dit geval draagt een plastic verpakking bij aan langere houdbaarheid.

Verpakking met verschillende functionaliteiten

Naast beschermen kan een verpakking ook andere functionaliteiten hebben. Zo liggen trostomaten – van cocktailtomaatjes tot hun grote broers – vaak netjes afgewogen in een bakje. Op deze manier kunnen consumenten ze zo meenemen uit het schap. Ook zoete snacktomaatjes zijn makkelijk te vervoeren. Ze zitten vaak samen in een handig emmertje.

En als je dan toch bezig bent als producent of retailer, dan kan je er maar beter meteen iets moois van maken, toch? Door de verpakking een bepaalde uitstaling te geven, past deze meteen in de marketingstrategie. Want het oog van de consument wil ook wat. Of het nu een chique verpakking is voor cocktailtomaatjes of een vrolijke illustratie die kinderen en hun ouders aanmoedigt om snacktomaatjes te kopen.

Juiste keuze heeft positief effect op de hele AGF-keten

Wanneer kies je voor welke verpakking? Bij ieder type tomaat past een andere verpakking. Maar zijn deze oplossingen ook op de lange termijn succesvol? En zijn ze op grote schaal toepasbaar zodat niet alleen de producent, retailer of consument, maar de hele AGF-keten er baat bij heeft? Door in de keuze voor verpakkingen rekening te houden met elementen als duurzaamheid, langere houdbaarheid en marketing, worden AGF-producten uiteindelijk naar een hoger plan getild.

Growers United / Prominent kijkt verder dan zijn neus lang is. Wilt u meer weten over de beste verpakkingen? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?