Het shopper-model: een effectieve tool

15 Nov 2016

Hoe wordt een goede trostomaat een geweldige trostomaat? Door haar op het juiste moment, op de juiste plaats en aan de juiste shoppers aan te bieden. Maar hoe doet u dat? Ons shopper-model biedt houvast; het geeft inzicht in de vier fases van hun aankoopproces. Het begrijpen van hun behoeften is essentieel om sales te kunnen verhogen.

Hoe wordt een goede trostomaat een geweldige trostomaat? Door haar op het juiste moment, op de juiste plaats en aan de juiste shoppers aan te bieden. Maar hoe doet u dat? Ons shopper-model biedt houvast; het geeft inzicht in de vier fases van hun aankoopproces. Het begrijpen van hun behoeften is essentieel om sales te kunnen verhogen.

Het shopper-model: diagram

Tegenwoordig hebben shoppers een flexibelere houding dan 10 jaar geleden als het om de aankoop van producten gaat. Ze zijn beter geïnformeerd, gebruiken meerdere verkoopkanalen om de items te kopen en hun verwachtingen veranderen afhankelijk van de verschillende fases van hun winkelcyclus en behoeften.

Ons shopper-model is een effectieve tool die helpt om moderne shoppers beter te begrijpen gedurende hun aankoopproces. Ons diagram biedt helderheid door hun winkelcyclus te volgen en vier cruciale fases te benoemen: ‘consument’, ‘winkel’, ‘categorie’ en ‘product’. Deze fases zijn nauw met elkaar verbonden en worden gestimuleerd door ‘activatie’ en ‘resultaat’.

Inzicht om sales te verhogen

Om sales te verhogen is het cruciaal om shoppers in elke fase van hun winkelcyclus te begrijpen. Ons shopper-model kan helpen hun wensen en verwachtingen te verhelderen en de elementen die een belangrijke rol spelen in hun aankoopproces te benoemen. Voor het aanscherpen van een klantgerichte benadering is zulk inzicht is van grote waarde. Het laat telers, leveranciers en winkeliers de juiste middelen kiezen die uiteindelijk leiden tot een maximale klanttevredenheid.

Onze volgende blog belicht de eerste fase van het shopper-model: de consument. We bespreken de uitdagingen met betrekking tot moderne shoppers en bieden slimme tips om hen te blijven inspireren.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u ons shopper-model gaan gebruiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?