Blogs

Gezonde producten en gemak gaan prima samen

Hoe kopen consumenten hun producten en waar zien we de meeste groei? Aan het begin van 2020 kijkt Prominent vooruit; de ambitie om via verschillende verkoopkanalen meer verse producten te introduceren blijft actueel. Ook in het nieuwe jaar kiezen consumenten steeds vaker voor gezonde opties. Waar liggen in 2020 de verkoopkansen?

Nationaal Food Congres kijkt naar de toekomst

Eind vorig jaar was Prominent aanwezig op het ‘Nationaal Food Congres’, waar Ton van Veen (CFO Jumbo Supermarkten) een interessante analyse presenteerde. Een grafiek liet zien waar consumenten kopen, eten en wat de verwachte omzet is voor 2022. Twee opmerkelijke ontwikkelingen sprongen in het oog. Wanneer consumenten thuis eten, neemt de omzet voor online shoppen enorm toe, terwijl de omzet voor supermarkt- en speciaalzaakaankopen dalen. Wanneer consumenten onderweg eten, kiezen zij voor gemak. Ook hier zal de omzet explosief stijgen.

Online shoppen wordt steeds aantrekkelijker

Wat geeft deze prognose aan? Er is een duidelijke verschuiving te zien van consumenten die hun boodschappen in de supermarkt kopen naar consumenten die hun producten online bestellen. Supermarkten en bezorgservices als Picnic maken het online shoppers steeds makkelijker door hun koopgedrag door analyseren en passende oplossingen te presenteren. Zo kunnen consumenten hun boodschappenlijstje kopiëren voor een volgende keer en ontvangen zij persoonlijke aanbiedingen op basis van eerdere aankopen. De ontwikkeling van slimme apps maakt het mogelijk om bestellingen overal en altijd te plaatsen en zelf een geschikt tijdstip te kiezen voor de bezorging.

Gemak dient de mens, maar dan wel op maat

Naast het gemak van online shoppen, kopen consumenten ook steeds vaker onderweg. Winkels als AH to go, Jumbo City en Spar Express richten zich vooral op consumenten op zoek naar een snelle oplossing. Naast simpele snacks wordt het assortiment steeds uitgebreider met een enorme keuze aan verse producten. Zo kunnen consumenten van Albert Heijn ook terecht bij hun Bakery Café en Deli Kitchen. Hier worden goed belegde broodjes, gezonde salades, verse maaltijden (van Hollandse pot tot Oosters geïnspireerd) en pizza’s ter plekke bereid naar wens van de consument.

Altijd en overal gezonde, verse producten

Wat is de moraal van dit verhaal? Gezonde producten en gemak gaan prima samen. Wanneer consumenten hun boodschappen online bestellen en direct laten bezorgen, zullen de verse producten soms zelfs langer houdbaar zijn dan wanneer zij in de winkel worden gekocht. Er worden immers een paar stappen – van distributiecentrum naar de schappen in de supermarkt en vanuit het winkelmandje naar huis – overgeslagen. Ook de vraag en het aanbod onderweg wordt steeds verder uitgebreid met verse opties. De tijden dat consumenten waren veroordeeld tot een kroketje uit de muur of een chocoladereep liggen ver achter ons. Zij kunnen nu kiezen uit handige (snack)groenten en fruit, gezonde lunchopties en verse maaltijden om waar en wanneer dan ook van te genieten.

DOOR Partners / Prominent wenst u een gezond en gemakkelijk 2020. Wilt u meer weten over onze verse producten? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Coöperatie DOOR U.A. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 11 Dec 2019

    Prominent zegt, ‘We challenge you!’

    Tijdens het 'Global Tomato Congress' in Rotterdam, lanceerde het merk Prominent onlangs de campagne 'We challenge you' Hierin wordt de hele keten – van onze telers en partners tot retailers – uitgedaagd om consumenten dagelijks te laten genieten van gezonde tomaten. De campagne richt zich vooral op de nieuwe generatie shoppers: millennials, jonge gezinnen en kinderen. Want door nu alvast een zaadje te planten en haar op een passende manier te inspireren en informeren, is de kans groot dat zij ook in de toekomst voor de tomaten van Prominent kiest.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 30 Oct 2019

    Impulsaankopen als extra inkomstenbron

    Met de feestdagen in aantocht en het sinterklaas- en kerstassortiment in de winkels, zijn consumenten eerder geneigd om impulsaankopen te doen. Hoe kunnen we daar als AGF-sector van profiteren? Deze vijf elementen zorgen ervoor dat er extra (tros)tomaten in het winkelmandje belanden: product, presentatie, plaatsing, prijs en plezier.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons