Focus op de kleine geluksmomenten

29 Nov 2016

Hoe blijf je consumenten ook na feestmaand december inspireren? Door te focussen op de kleine geluksmomenten in het dagelijks leven. We bespreken de mogelijkheden en waarom moderne shoppers gebaat zijn bij een individuele aanpak in plaats van hen in één doelgroep te plaatsen. Deze blog beschrijft het eerste segment van ons Shopper Model: De consument.

Hoe blijf je consumenten ook na feestmaand december inspireren? Door te focussen op de kleine geluksmomenten in het dagelijks leven. We bespreken de mogelijkheden en waarom moderne shoppers gebaat zijn bij een individuele aanpak in plaats van hen in één doelgroep te plaatsen. Deze blog beschrijft het eerste segment van ons 'Shopper Model': De consument.

Meer kanalen, meer informatie

Hedendaagse moderne consumenten zijn goed geïnformeerd over producten en speciale acties; ze weten precies wat ze willen kopen. Sociale media, verschillende soorten tijdschriften en kookprogramma’s op televisie bieden allerlei informatie waardoor ze zich ontpoppen tot geïnspireerde chefs. Moderne consumenten lopen niet zomaar achter de meute aan maar uiten zich door middel van hun inkopen en kookkunsten.

Vaste doelgroepen vs individuele shoppers

Voorheen werden consumenten in vaste doelgroepen ingedeeld. Tegenwoordig wisselen consumenten snel tussen deze verschillende groepen, gedreven door externe factoren zoals tijd, aanleiding en gezelschap. Een moeder met drie kinderen kan de ene dag een slimme shopper zijn die op de kleintjes let en de volgende dag voor een snelle snack kiezen op weg naar haar yogales. Of de dag daarna een klein fortuin uitgeven aan een uitgebreid diner met vrienden.

Aangenaam kennis te maken!

Om echt verschil te maken, moeten we onze consumenten leren begrijpen op individueel niveau. Naast aandacht voor grote evenementen zoals Sinterklaas, Kerstmis of een gezonde start in 2017, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de persoonlijke situatie van onze consumenten. Hebben ze bijvoorbeeld net een baby gekregen, een nieuw huis gekocht of een andere baan gevonden? Allemaal grote veranderingen die hun behoeften, budget en koopgedrag beïnvloeden.

Kleine geluksmomenten

Hoe kunnen we onze consumenten ook na deze feestelijke decembermaand blijven inspireren? Door te focussen op kleine geluksmomenten die op ieder moment een glimlach tevoorschijn toveren. In plaats van ons alleen op de grote evenementen te richten, bieden we consumenten nieuwe ideeën en de juiste middelen om van elke dag een feestje te maken. Een welverdiend diner na een lange werkdag bijvoorbeeld, een lunchtrommel gevuld met lekkers voor de kinderen of een winters ovengerecht voor in het weekend. Zulke kleine momenten hebben een grote impact; op onze consumenten en op toenemende sales.

Het ingredient

Onze volgende blog richt zich op het tweede gedeelte van ons Shopper Model: De winkel. We bespreken verschillende supermarktconcepten en de manier waarop we shoppers kunnen beïnvloeden zodra ze binnen zijn en hun winkelmandjes vullen.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u ons Shopper Model gaan gebruiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?