Blogs

Doe de switch: hoe maak je gezonde keuzes?

Nu de horeca alleen beperkt open is en mensen niet langer gebruik maken van bedrijfskantines door aanhoudend thuiswerken, wordt er vaker een beroep gedaan op de eigen creativiteit in de keuken. Maar wat als daar even geen ruimte voor is? Kies je dan voor een pizza of toch voor een gezonder alternatief? In de campagne ‘doe de switch’ wil de Rijksoverheid een gezonde levensstijl promoten, juist in tijden van corona. En daarin is een hoofdrol weggelegd voor verse tomaten.

Een gezonde levensstijl biedt weerstand tegen corona

Om de weerstand van consumenten te verhogen, spoort de Rijksoverheid hen aan om meer te bewegen en gezonder te eten. Juist tijdens de huidige pandemie is een gezonde levensstijl belangrijk. Dit houdt de weerstand op peil, bevorderd herstel mocht men toch ziek worden en voorkomt een teveel aan coronakilo’s. Maar hoe zorg je dat oude patronen worden doorbroken?

Start met kleine stappen voor een groot resultaat

Van veel thuiszitten wordt niemand gelukkig. Dan liggen ongezonde keuzes extra op de loer. Het vergt een flinke dosis discipline om in beweging te blijven wanneer je maar een paar meter hoeft te lopen om in je thuiskantoor achter het bureau te kruipen. ‘Begin met kleine stappen,’ aldus de Rijksoverheid. Maak elke dag een ommetje, al dan niet met een gesprekspartner of stappenteller als extra motivatie. Ga elk halfuur even staan en voer telefoongesprekken lopend door de kamer. Zulke kleine aanpassingen kunnen al grote voordelen bieden.

Ongezonde snacks op tafel of een schaaltje tomaatjes?

In de campagne kunnen gezonde voedingskeuzes niet achterblijven. Via radiospotjes worden consumenten aangespoord om gezonde alternatieven te kiezen. Drink een glas water in plaats van vruchtensap of frisdrank en zet een schaaltje tomaatjes op tafel in plaats van ongezonde snacks. Om consumenten extra te overtuigen, is dit laatste advies te horen in een radiospotje.

Bekende gerechten met een gezonde twist

Net als de Rijksoverheid is het aan de AGF-sector om consumenten aan te sporen gezonde keuzes te maken. Ook hier leiden kleine stappen naar grote resultaten. Door bekende gerechten als uitgangspunt te nemen en daar minimale aanpassingen in door te voeren, kom je een heel eind. De stap naar duurzame verandering wordt zo minder groot. Denk bijvoorbeeld aan een pastagerecht waarin vlees wordt vervangen door verse aubergine. Zo kan de consument nog steeds voor een makkelijke maaltijd kiezen maar dan net iets gezonder.

Door de handen ineen te slaan met retailers wordt het bereik alleen maar groter. Promoot samen gezonde alternatieven in de winkel of in hun magazines. Het gaat erom dat consumenten geïnspireerd worden om gezonde keuzes te maken. En dat is vaak makkelijker dan gedacht!

Growers United / Prominent focust al jaren op gezondheid en goede smaak. Benieuwd hoe wij die twee moeiteloos combineren? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 02 Jun 2021

    Stijgend consumentenvertrouwen door versoepelingen COVID-19 maatregelen

    Het consumentenvertrouwen stijgt nu er meer vaccinaties worden gezet en de maatregelen rondom COVID-19 verder worden versoepeld. The Institute of Grocery Distribution (IGD) bespreekt deze en andere bevindingen in haar Shopper Confidence Index, gepubliceerd in april 2021. Alhoewel de publicatie zich vooral richt op de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk, kunnen de inzichten als voorbode dienen voor de rest van Europa. Wat staat de Europese markt te wachten? En waar moeten we als AGF-sector op letten?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 05 May 2021

    Welke tips van Hello Fresh kan de AGF-sector toepassen?

    Coronacrisis of niet, consumenten willen goed, gezond en het liefst goedkoop eten. Maaltijdboxen vormen hierin een uitkomst, waarin Hello Fresh het voortouw neemt. Deze succesvolle organisatie zag haar wereldwijde omzet in 2020 verdubbelen naar 3.75 miljard euro. Wat is hun geheim en welke tips kan de AGF-sector daarvan zelf toepassen?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons