Betere positionering van huismerken werpt zijn vruchten af

03 Mar 2021

De mondiale trend van retailers om hun private label, oftewel huismerk, beter te positioneren heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Door in te zetten op een scherpe prijs-kwaliteitverhouding, heldere communicatie en slimme innovatie, weten steeds meer consumenten de weg naar huismerken te vinden. Deze worden niet langer gezien als een B-keuze, maar als een gelijkwaardige en soms zelfs betere optie naast de bekende A-merken in het schap.

De mondiale trend van retailers om hun private label, oftewel huismerk, beter te positioneren heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Door in te zetten op een scherpe prijs-kwaliteitverhouding, heldere communicatie en slimme innovatie, weten steeds meer consumenten de weg naar huismerken te vinden. Deze worden niet langer gezien als een B-keuze, maar als een gelijkwaardige en soms zelfs betere optie naast de bekende A-merken in het schap.

Niet alleen de prijs maar ook de kwaliteit is belangrijk

Consumenten zijn gevoelig voor een scherpe prijs. En al helemaal tijdens een crisis, zoals de huidige pandemie. Maar met alleen een lage(re) prijs kom je er niet. De kwaliteit van de eigen producten moet van dezelfde klasse zijn als van A-merken. Enkel zo kan je consumenten verleiden om huismerken te blijven kopen en niet terug te grijpen naar het vertrouwde A-merkproduct.

Premium producten beschikbaar voor een breed publiek

Waar huismerken eerder vooral A-merkproducten probeerden te evenaren, worden deze nu regelmatig overtroffen. De kwaliteit van huismerken wordt steeds beter. Premium producten zijn makkelijker beschikbaar voor een breder publiek. Maar hoe communiceer je als retailer dat het om een huismerk van uitstekende kwaliteit gaat?

Heldere communicatie via marketing en mooie verpakkingen

Bijvoorbeeld door een slimme marketingstrategie en mooie verpakkingen te gebruiken. Een goed gekozen ontwerp en mooi materiaal weerspiegelen kwaliteit. Aangevuld met aantrekkelijke informatie en inspiratie die de consument aanspreekt.

Ook tijdens het shoppen kunnen consumenten worden aangespoord om het huismerk te kopen. Bijvoorbeeld door strategische plaatsing van de producten: in de looproute op weg naar de kassa’s en op ooghoogte in het schap. Producten van lagere kwaliteit liggen meestal onderop, daarvoor moet je door je knieën, producten van hogere kwaliteit iets daarboven of helemaal bovenin het schap. Alleen de beste producten liggen op ooghoogte; duidelijk zichtbaar en makkelijk mee te nemen. De keuze is dan snel gemaakt.

Retailers profileren zich met innoverende producten

Naast het aanbieden van huismerkproducten die A-merkproducten moeten evenaren, introduceren steeds meer retailers compleet nieuwe producten. Op deze manier kunnen zij laten zien waar ze voor staan en zich onderscheiden van hun concurrentie. Elke retailer heeft daarin zijn eigen strategie: bij de een ligt de focus op een uitstekende smaak, bij de ander op een gezonde levensstijl. Zo heeft Albert Heijn als doelstelling dat in 2022, de omzet die wordt gegenereerd met het huismerk voor tenminste 51 procent uit gezondere producten afkomstig is.

De AGF-sector kan retailers met zijn kennis en ervaring verder op weg helpen. Door samen om de tafel te zitten en de mogelijkheden te bespreken, profiteren niet alleen retailers maar ook hun producenten en leveranciers. Met het bundelen van onze krachten, kunnen er straks nog aantrekkelijker producten worden gelanceerd waar consumenten niet omheen kunnen.

Growers United/Prominent gelooft in goede samenwerking en deelt graag haar kennis en ervaring. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United/Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?