Blogs

2021 biedt niet alleen onzekerheid maar ook kansen!

Aan de start van het nieuwe jaar blikt Prominent vooruit. Welke trends zijn er in 2021 zichtbaar? Welke kansen kan de AGF-sector benutten? Want ondanks de onzekerheid die de corona crisis met zich meebrengt, valt er dit jaar ook succes te behalen. Zolang je maar weet waarop je moet inzetten.

De corona crisis beïnvloedt de conjunctuur

De corona crisis blijft in 2021 de economie beïnvloeden. Toch lijkt er voor de AGF-sector nog geen reden tot grote bezorgdheid. Dat heeft alles te maken met de relatie tussen vraag en aanbod. Wat betreft AGF-producten blijft de vraag vrijwel onveranderd. Consumenten kopen net zoveel groenten en fruit als voor de pandemie. En voor het behoud van een goede gezondheid, nu misschien zelfs meer.

‘Maar het zal lastig worden om dit niveau te behouden,’ schrijft het Duitse Lebensmittel Zeitung. ‘Veel consumenten moeten op de kleintjes letten en supermarkten moeten zowel hun kwaliteits- als prijsprofiel overtuigend neerzetten. “De rekening voor de pandemie wordt pas later gepresenteerd,” aldus Markus Mosa, CEO van Edeka, Duitslands grootste supermarktconcern.’

Supermarkten blijven profiteren van de crisis

Nu de horeca en andere foodservices langere perioden gesloten blijven, wijken consumenten vaker uit naar supermarkten en speciaalzaken. Zij bieden een breder assortiment om het consumenten gemakkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan exclusieve producten tijdens feestdagen maar ook aan non-food producten zoals drogisterijartikelen. Supermarkten worden zo een one-stop shop waar consumenten terecht kunnen voor al hun boodschappen.

Leveringsvoorwaarden in 2021 nog belangrijker

Om deze succesvolle strategie ook in 2021 door te zetten, zijn retailers afhankelijk van goede bevoorrading. In het begin van de corona crisis sloegen consumenten massaal aan het hamsteren, waardoor schappen leeg raakten en sommige producten dagenlang bleven uitverkocht. Om zulke situaties te voorkomen zijn de beschikbaarheid van producten en een betrouwbare levering belangrijker dan ooit. Maar niet alleen de pandemie is van invloed op een succesvolle levering. Ook nieuwe Brexit-maatregelen of onverwachte weersomstandigheden – zoals plotselinge sneeuwval – maken dat leveranciers hun zaakjes nog beter op orde moeten hebben.

Onlineverkoop groeit explosief door

Omdat fysieke winkels tijdens de verschillende lockdowns minder vaak worden bezocht, stijgt het aantal online bestellingen. Waar retailers in het Verenigd Koninkrijk en Nederland al jaren inzetten op online verkoop, volgen hun Duitse collega’s nu ook. Door de verschuiving naar online shoppen, groeien nieuwe partijen zonder fysieke winkels (zoals Picnic) explosief.

De toenemende vraag naar online mogelijkheden zorgt voor een inhaalslag op het gebied van digitalisering. Ontwikkelingen die anders een aantal jaar in beslag zouden nemen, worden nu binnen een paar maanden gerealiseerd. Webshops via browsers en via verschillende apps, maken het consumenten gemakkelijk om al hun boodschappen in een keer online te bestellen. De daaropvolgende contactloze bezorging maakt online shoppen helemaal corona-proof.

Growers United / Prominent ziet nieuwe kansen in 2021. Benieuwd hoe u die kunt benutten? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 22 Dec 2020

    Hoe kies je de beste verpakking per AGF-product?

    Het gaat om de inhoud, wordt er vaak gezegd. Toch kan een goede verpakking een AGF-product een enorme boost geven. Maar kies je op basis van duurzaamheid, langere houdbaarheid of slimme marketing? Prominent probeert een bewuste keuze te stimuleren en bespreekt in de nieuwe blog de meerwaarde van de juiste verpakking. Daarmee help je niet alleen jezelf, maar de hele keten verder.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 18 Nov 2020

    De tomaat als topproduct in tijden van corona

    Of het nu gaat om de gezondheid op peil te houden of om de coronakilo’s te lijf te gaan, consumenten kiezen vaker gezonde en caloriearme producten tijdens het (online) shoppen. Producenten van deze gezonde alternatieven onderstrepen de positieve claims in hun marketing. Maar waarom doet de AGF-sector dat niet? Een tomaat bevat immers van nature weinig calorieën, geen toegevoegde suikers en zit bovendien boordevol vitamines.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons