Transport- & bewaartips

Wist je dat je tomaten niet in de koelkast moet bewaren? Bij een te lage temperatuur verliezen ze smaak en goede voedingsstoffen. Dus ook tijdens het transport en de opslag willen onze tomaten het niet te koud hebben.

Tomaten zijn populair. Toch hebben consumenten nogal eens klachten over de smaak. Hier kunnen ze dus zelf iets aan doen. Maar ook voor de andere partijen in de keten is het een belangrijk aandachtspunt. Hierbij ons advies:

  • Bewaar of vervoer je onze tomaten in een omgeving die kouder is dan 15 graden? Dan bestaat het risico op LTB (lage temperatuur bederf), zoals ingezonken plekken, rot, verkleuringen en versneld bederf.
  • Verder vertraagt een te lage temperatuur de omzetting van zuren, waardoor tomaten zuurder smaken.
  • Ook grote temperatuurverschillen hebben nadelige gevolgen op de kwaliteit. Het grootste gevaar is condensvorming. Wanneer een tomaat van 18 graden plotseling bloot wordt gesteld aan een omgeving met een temperatuur van 30 graden in combinatie met een hoge RV (relatieve luchtvochtigheid), dan is de kans op condensvorming groot. Houd altijd de temperatuur van de omgeving in de gaten. Een groter verschil dan 10 à 15 graden is niet wenselijk (afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid).
  • Een te hoge temperatuur tijdens het transport of de opslag versneld de veroudering van het product. De tomaten drogen uit, krijgen een verminderde stevigheid en smaken meliger. Ons advies is om maximaal 18 graden Celsius aan te houden.
  • Zorg voor een goede ventilatie, vind in de vrachtwagen of tijdelijke opslag de juiste balans qua luchtcirculatie. Bij te veel ventilatie drogen de groene delen van de tomaat uit.

Conclusie: tochtvrij, koel en droog

Dus bewaar tomaten tochtvrij, koel en droog. Zorg voor een constante temperatuur met weinig schommelingen en voorkom dat ze gaan ‘zweten’ door condensvorming. Laten we er samen voor zorgen dat het product onder optimale omstandigheden goed op de eindbestemming aan komt. Zodat de klant kan vertrouwen op én genieten van een kwalitatief goed product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?