Hoe beïnvloedt de coronacrisis ons koopgedrag?

29 Apr 2020

Nu de wereldeconomie afstevent op een recessie daalt het consumentenvertrouwen. Door een onzekere toekomst gaan consumenten meer besparen. Ook op de dagelijkse boodschappen. Hoe beïnvloedt de coronacrisis hun koopgedrag? En welke nieuwe trends zullen het retaillandschap blijvend veranderen?

Nu de wereldeconomie afstevent op een recessie daalt het consumentenvertrouwen. Door een onzekere toekomst gaan consumenten meer besparen. Ook op de dagelijkse boodschappen. Hoe beïnvloedt de coronacrisis hun koopgedrag? En welke nieuwe trends zullen het retaillandschap blijvend veranderen?

Meer nadruk op efficiëntie tijdens het shoppen

Met een kleinere portemonnee maak je andere keuzes dan met een goedgevulde bankrekening. Dat is te zien in het huidige koopgedrag van shoppers. De nadruk ligt op efficiëntie. Zowel als het gaat om productkeuze – men koopt eerder basis- dan luxeproducten – als om het shoppen zelf. Consumenten plannen korte trips naar de supermarkt waarbij er meer wordt ingeslagen voor een langere periode of ze bestellen hun boodschappen online.

De gestage groei in onlineverkopen van voor de crisis, neemt nu een vlucht. Door de grote vraag zijn de bezorgmomenten van alle supermarkten in no-time volgeboekt. Fysieke winkels worden vaker gebruikt als pick-up point en bedrijven die direct leveren vanuit hun producenten of magazijn – zoals PicNic – groeien explosief. Ook kleinere retailers – zoals speciaalzaken – zetten in op onlineverkoop.

Minder ruimte voor kwaliteits- en luxeproducten

Door de nadruk op efficiëntie is de ‘beleving’ in de supermarkt of speciaalzaak volledig weggevallen. De huidige coronamaatregelen maken het onmogelijk om shoppen als een gezellig uitje te ervaren. De tijden waarin uitgebreid werd gekookt voor familie en vrienden zijn voorlopig voorbij. Er worden veel minder kwaliteits- en luxeproducten verkocht dan voorheen. Ook impulsaankopen zijn tot een minimum beperkt; daar is minder ruimte voor tijdens het (online) shoppen of op weg van werk naar huis. Thuiswerken heeft grote invloed op het koopgedrag van consumenten.

De tomaat inzetten als veelzijdige sterspeler

Daar kunnen wij als AGF-sector handig op inspelen. Nu consumenten minder afhankelijk zijn van de kantine op kantoor en meer zeggenschap hebben hun eigen eetpatroon, zou de tomaat weleens een sterspeler kunnen worden. De veelzijdigheid van het product uit zich zowel in de uiteenlopende gerechten waarin het kan worden verwerkt – een snelle soep of salade, perfecte pastasaus of overheerlijke ovenschotel – als in de verschillende eetmomenten waarop consumenten voor tomaten kunnen kiezen: tijdens het ontbijt, de lunch, het diner en tussendoor. Het feit dat tomaten vol belangrijke voedingsstoffen zitten die bijdragen aan een goede gezondheid, maakt de keuze allen maar makkelijker.

DOOR Partners / Prominent ziet een gezonde toekomst in tomaten. Wilt u meer weten over onze gezonde producten? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Prominent is een merk van Coöperatie DOOR U.A. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?