Heldere communicatie voor een hogere omzet

11 May 2017

‘Wat eten we vandaag?’ Door die vraag te beantwoorden met makkelijke menusuggesties, waarin verse producten de hoofdrol spelen, creëer je niet alleen tevreden shoppers maar ook tevreden retailers. Gerichte communicatie – relevante informatie en inspirerende gerechten – zorgt voor volle winkelmandjes en meer omzet. Dat is wat je noemt ‘partnership on a plate’!

‘Wat eten we vandaag?’ Door die vraag te beantwoorden met makkelijke menusuggesties, waarin verse producten de hoofdrol spelen, creëer je niet alleen tevreden shoppers maar ook tevreden retailers. Gerichte communicatie – relevante informatie en inspirerende gerechten – zorgt voor volle winkelmandjes en meer omzet. Dat is wat je noemt ‘partnership on a plate’!

Meer omzet door inspirerende menusuggesties

Supermarktketens communiceren steeds vaker inspirerende menusuggesties. Niet alleen via winkel-gerelateerde magazines zoals de Allerhande maar ook via e-mailcampagnes en social media. Soms zijn de ingrediënten die in het recept voorkomen tijdelijk extra scherp geprijsd. Deze win-win-situatie – een makkelijk te maken recept en voordeel op de ingrediënten – zal shoppers sneller over de streep trekken om de producten te kopen.

Een hoofdrol voor versproducten

Soms worden in supermarkt alle ingrediënten voor een bepaald gerecht – denk aan een Italiaanse pasta, Mexicaanse wraps of een gezonde frisse salade – alvast netjes bij elkaar gezet. Op deze manier worden shoppers ter plekke geïnspireerd om nieuwe gerechten te proberen, met de ingrediënten die daarin het beste tot hun recht komen. Steeds vaker is er een hoofdrol weggelegd voor versproducten. En door de uitgebreide on- en offline informatie en inspiratie wordt het shoppers steeds makkelijker gemaakt om met verse producten een lekkere maaltijd op tafel te zetten.

Maaltijdpakket of maaltijdbom?

Wanneer het kopen van de losse ingrediënten toch een te grote opgave blijkt, zijn er talloze andere opties om met verse producten te koken. Bij een maaltijdpakket zijn alle ingrediënten vooraf door de supermarkt geselecteerd en samengebracht in één verpakking. In de winter kunnen shoppers bijvoorbeeld kiezen voor een soep- of stamppotpakket en in de zomer spreekt een curry- of couscouspakket misschien meer tot de verbeelding. Daarnaast zijn er verschillende abonnementen waarbij uitgebreide maaltijdboxen met verse ingrediënten en menusuggesties wekelijks worden thuisbezorgd.

Tevreden shoppers en tevreden retailers

Een scherpe prijs is niet langer de enige reden om bepaalde producten te promoten. Ook trends in de keuken – denk aan bepaalde wereldgerechten, gezonde superfoods of het onder twintigers populaire vegan diet – spelen mee. Margerijke producten worden op prominente plekken in de winkel geplaatst en door middel van heldere communicatie ook daadwerkelijk verkocht. Zo snijdt het mes aan twee kanten, tevreden shoppers met een volle winkelmand en tevreden retailers met een hoge omzet.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u meer weten over ons concept ‘partnership on a plate’? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?