Elk verkoopkanaal heeft een eigen verhaal

Blogs

Elk verkoopkanaal heeft een eigen verhaal

Er komen steeds meer verkoopkanalen bij maar hoe zorgt u ervoor dat shoppers bepaalde producten (blijven) kopen? Door inzicht te krijgen in waarom ze op bepaalde momenten voor een specifiek verkoopkanaal kiezen en welke meerwaarde dit voor hen heeft. De juiste informatie en inspiratie op de juiste plaats, maakt dat shoppers met een vol winkelmandje bij de (online) kassa aankomen.

Meer inzicht door het voeren van gesprekken

Onze vorige blog ging over het belang van directe communicatie; het in contact staan met verschillende doelgroepen om te leren waar shoppers waarde aan hechten, wat ze van producten verwachten en hoe deze deel uitmaken van hun dagelijkse routine. Door gesprekken aan te gaan krijgt u meer inzicht in hoe shoppers vandaag én in de toekomst koken, eten en boodschappen doen.

Wat is de meerwaarde om via bepaalde kanalen te shoppen?

Wat bijvoorbeeld opvalt zijn de verschillende kanalen die worden gebruikt om producten te kopen. Het is belangrijk om per verkoopkanaal de meerwaarde in kaart te brengen, naast het gemak van online bestellen en laten thuisbezorgen.

Welke meerwaarde heeft online bestelservice Picnic bijvoorbeeld? Via een makkelijk te bedienen App worden boodschappen geselecteerd, afgerekend en getraceerd tot deze gratis aan huis worden afgeleverd. Naast bedieningsgemak en statusupdates zijn gratis levering en producten met dezelfde lage prijzen als in een reguliere supermarkt elementen waar shoppers voor terugkomen.

Storytelling om de waarde van producten te benadrukken

Maar hoe presenteer je producten nou optimaal in een online omgeving? Voor versproducten is het lastig om eigenschappen als hun mooie kleur, vorm of geur enkel via een scherm aantrekkelijk te laten overkomen. Om producten ook online ‘levend’ te houden kan door middel van storytelling hun waarde worden benadrukt.

Een hoger geprijsd luxeproduct wordt vaker in de supermarkt gekocht, wanneer men bijvoorbeeld in het weekend boodschappen doet. Terwijl minder exclusieve boodschappen juist online worden gedaan, omdat doordeweeks gemak de boventoon voert.

Om producten optimaal te positioneren, is het belangrijk te weten waarom shoppers op verschillende momenten voor verschillende verkoopkanalen kiezen. Door shoppers op het juiste moment en op de juiste plaats te informeren en inspireren, zijn zij eerder geneigd om nieuwe producten te kopen. Uiteindelijk komen ze met een goedgevuld boodschappenmandje bij de (online) kassa aan.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u weten hoe u shoppers nog beter kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 24 May 2017

    Trek erop uit voor inzicht en inspiratie!

    Waarom achter uw bureau blijven zitten als u ook op locatie gesprekken zou kunnen voeren met vakgenoten, retailers, shoppers en nieuwe doelgroepen? Door erop uit te gaan, vergroot u uw netwerk, doet u nieuwe kennis op en kunt u deze informatie gebruiken in gerichte campagnes.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 11 May 2017

    Heldere communicatie voor een hogere omzet

    ‘Wat eten we vandaag?’ Door die vraag te beantwoorden met makkelijke menusuggesties, waarin verse producten de hoofdrol spelen, creëer je niet alleen tevreden shoppers maar ook tevreden retailers. Gerichte communicatie – relevante informatie en inspirerende gerechten – zorgt voor volle winkelmandjes en meer omzet. Dat is wat je noemt ‘partnership on a plate’!

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons