Een positieve offline productbeleving zorgt voor meer online verkoop

21 Mar 2018

Het online bestellen van producten wordt steeds meer de standaard. Zullen fysieke winkels uit het straatbeeld verdwijnen? Niet direct. Deze offline winkels kunnen specifieke productbeleving promoten en passende klantenservice te bieden. Door consumenten deze offline optie te bieden zal de online verkoop zelfs stijgen.

Het online bestellen van producten wordt steeds meer de standaard. Zullen fysieke winkels in de toekomst uit het straatbeeld verdwijnen? Niet direct, want deze offline winkels kunnen worden ingezet om specifieke productbeleving te promoten en passende klantenservice te bieden. Door consumenten deze offline optie te bieden zal de online verkoop vervolgens stijgen.

Hoe offline winkels de online verkoop kunnen stimuleren

Coolblue is een goed voorbeeld van een organisatie die customer experience centraal stelt. Klanten worden snel en effectief naar het product geleidt dat zij zoeken en de betaling en levering verlopen zo vlot mogelijk. Niet alleen de kwaliteit van de producten, maar vooral de positieve winkelervaring maakt dat klanten terug blijven komen. Een uitstekende service staat hier voorop. De Chinese retailer JD.com gaat nog een stap verder. Deze organisatie verkoopt haar producten online maar heeft daarnaast een offline winkel om klanten de mogelijkheid te bieden haar producten fysiek te zien, te proeven en te beoordelen. In deze offline winkel gaat het puur om productbeleving. Dit maakt dat wanneer klanten vervolgens hun online bestelling plaatsen, zij nog beter weten wat zij kunnen verwachten.

Storytelling als strategie om meer producten te verkopen

Bovenstaand voorbeeld van JD.com zou een reëel toekomstbeeld kunnen zijn. Het gemak van online bestellen met de mogelijkheid om een fysieke winkel te bezoeken, enkel gericht op productbeleving en extra klantenservice. Op deze manier wordt online boodschappen doen een stuk minder statisch. Een concept als storytelling is uitermate geschikt voor deze setting; elk product heeft een eigen verhaal dat tot de verbeelding moet spreken van consumenten. Omdat het in deze offline belevingswinkel niet direct gaat om het verkopen van zoveel mogelijk producten, kan er meer aandacht worden gevestigd op het verhaal achter een product en het gevoel dat dit bij consumenten oproept. Wanneer deze strategie succesvol wordt ingezet, zal dit een positief effect hebben op de online verkoopcijfers.

Hoe succesvolle storytelling zorgt voor een wereldster: de avocado

Zien, beleven en proeven doet verkopen. Vooral bij AGF-producten. In de communicatie is het belangrijk dat de voordelen per product worden benoemd; waarom zouden consumenten moeten overgaan tot aankoop? Welk voordeel biedt het hen? Een goed voorbeeld van een succesvolle storytelling-strategie is de promotie van de avocado. Tien jaar geleden was deze vrucht lang niet zo populair als nu. Destijds was het enige gerecht dat men weleens maakte een verse guacamole, terwijl avocado’s nu zelfs als basis dienen voor een chocoladetaart. Door consumenten te wijzen op de veelzijdigheid van het product, de hoge voedingswaarde en voorbeelden te geven van verschillende bereidingswijzen kon de avocado uitgroeien tot een wereldster. De waarde van deze vruchten is zelfs zo enorm gestegen dat zij nu een ware Mexicaanse maffia-oorlog ontketent. Niemand had deze ontwikkeling tien jaar geleden kunnen voorspellen!

Meer online verkopen door passende offline productbeleving en gerichte klantenservice? Wij vertellen er graag meer over. Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?