Balans tussen attractie & transactie

Blogs

AGF-afdeling: balans tussen attractie en transactie

Lekker ontspannen shoppen in het weekend of even snel langs de discounter voor dagelijkse boodschappen? Verschillende supermarktformules trekken, bijvoorbeeld met beleving of functionaliteit, verschillende soorten shoppers aan. Belangrijk is om een goede balans te vinden tussen attractie – hoe worden de producten getoond – en transactie – worden deze vervolgens ook gekocht? Elke retailer wil uiteindelijk een mooie omzet!

De uitgebreide shopping experience

Waar boodschappen doen vroeger vooral draaide om prijs en service, ligt de nadruk nu steeds vaker op experience. Verschillende supermarktformules zetten daar zwaar op in – denk aan AH XL, Plus Briljant 2.0 en Jumbo Foodmarkt. In deze speciaal daarop ingerichte winkels draait het om de beleving van de consument. In een mooie omgeving met warm licht worden aantrekkelijke displays getoond waarin de producten optimaal tot hun recht komen. Boodschappen doen wordt op deze manier een plezierig uitje waarbij alle zintuigen worden gestimuleerd.

Puur praktische winkelformules

Bij de tegenhangers van de experience-gedreven supermarktformules, gaat het vooral om functionaliteit – denk aan Aldi, Lidl en Action. Shoppers die hier boodschappen doen, komen niet voor de inspiratie maar om hun winkelmandje zo snel mogelijk te vullen met de producten die op hun boodschappenlijstje staan. Afgezien van speciale aanbiedingen, zijn deze winkelformules uniform en praktisch ingericht. De schappen zijn redelijk kaal, de producten zitten vaak nog in hun transportverpakking en de prijs staat duidelijk aangegeven.

AGF als ankerafdeling: de perfecte balans

Zowel bij experience-gerichte als bij functioneel opgezette supermarktformules neemt AGF een prominente plek in; AGF is een zogenaamde ankerafdeling. Shoppers weten deze afdeling makkelijk te vinden en zullen bijna altijd overgaan tot aankoop van haar producten. En dat is waar het uiteindelijk om draait. Daarvoor is een perfecte balans tussen attractie en transactie nodig. Welke winkelformule shoppers ook kiezen – gaan zij voor beleving of functionaliteit? – het doel blijft gelijk: hen aansporen om met volle boodschappentassen de winkel te verlaten.

Benieuwd hoe u shoppers kunt blijven inspireren? Wij vertellen er graag meer over. Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 08 May 2018

    Slimme verpakkingen hebben de toekomst

    De discussie over slimme verpakkingen wordt in de AGF-sector al jaren gevoerd. Maar wat maakt nou een goede verpakking? Is deze duurzaam? Kiezen we voor plastic of karton? Hoe wordt zij geproduceerd en met welke grondstoffen? En is dit materiaal dan gerecycled? Dit vraagstuk draait zowel om het te verpakken product als om actuele maatschappelijke en milieutechnische behoeften.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 11 Apr 2018

    Weten wat je verkoopt doet de verkoopkansen stijgen

    Snel schakelen is waar het tegenwoordig om draait. Persoonlijke klantrelaties tussen in- en verkoop verdwijnen vaker naar de achtergrond, waardoor de nadruk komt te liggen op de producten zelf. Het delen van de juiste productinformatie wordt daarom steeds belangrijker. Door specifieke eigenschappen en (verpakkings)mogelijkheden te benadrukken, zullen de verkoopkansen stijgen.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons