Nieuws

Vijf grootste Europese Foodtrends 2019

Net als voorgaande jaren staat 2019 in het teken van gezonder leven en bewust omgaan met voeding. Maar wat zijn de trends die komend jaar voor die gezondere levensstijl gaan zorgen?

#1 VEGETARISCH EN PLANTAARDIG ETEN

Vegetarisch en plantaardig eten is geen nieuwe trend, maar experts merken wel op dat het nog meer terrein wint in 2019. Waar er in het verleden vaak maar één vegetarisch gerecht op de kaart stond, zijn er tegenwoordig al aanzienlijk meer opties. Ook de keuze in volledig plantaardig eten neemt toe. De algehele tendens dat lekker eten vlees moet bevatten, wordt dit jaar nog meer losgelaten. Er wordt meer gezocht naar plantaardige alternatieven om het vlees te vervangen. Er wordt steeds vaker gekozen voor een vegaburger van verse groenten in bijzondere combinaties.

#2 MEER GROENTE. MINDER SUIKER, ZOUT EN ALCOHOL

Een gezonde levensstijl wordt nog belangrijker in 2019. De consument kiest voor minder suiker, zout en alcohol en eet meer groente. Cocktails met minder suiker of zonder alcohol (mocktails) zijn een gezonder alternatief. Daarnaast worden cocktails met ei populair. Of hartige varianten met bijvoorbeeld rode biet of ingelegde ui. Het afgelopen jaar hebben wij al kennis gemaakt met de courgetti en de bloemkoolrijst. Dit jaar ligt er nog meer nadruk op het consumeren van groente op ieder moment van de dag.

#3 GEZOND SNACKEN

We leven in een snelle maatschappij, waarbij we steeds vaker onderweg zijn. Om toch een gezonde levensstijl te behouden is gezond snacken een enorme trend die elk jaar groeit in Europa. Daarbij moet ook de verpakking efficiënt zijn voor als je onderweg bent, zodat je de snack gemakkelijk kunt nuttigen.

#4 NEW FOOD EXPERIENCE

De consument wil voeding op een andere manier beleven. Ze willen met nieuwe smaken experimenteren en andere smaakcombinaties proberen. De fun factor speelt daarbij een belangrijke rol. Volgens experts worden ijsjes komend jaar een echte trend. Denk hierbij niet aan een simpel bolletje vanille of een degelijke bananasplit, maar eerder aan exotische smaken en nieuwe texturen die van je bezoek aan de ijssalon een onvergetelijke ervaring maken.

#5 HET NIEUWE VERPAKKEN

De plastic soep en het groeiende bewustzijn dat plastics uiteenvallen in micro en nano plastics doet onheilspellend aan. Tegelijkertijd zijn we verknocht aan het gemak van verse, kant-en-klare en to-go producten die bijna altijd een plastic oplossing vereisen. De verwachting is dat we bewegen naar een systeem met enerzijds bio-afbreekbare plastics en anderzijds betere systemen voor recycling en hergebruik van materialen die niet afbreekbaar zijn.

Danique Vis
Category Development Manager DOOR Partners

Terug naar nieuws
Volg ons