Nieuws

Prominent 2.0: Toekomstproof met strategie ‘van vereniging naar onderneming’

Vereniging tomatentelers verlegt koers richting 2028


Met Prominent 2.0 werkt de telersvereniging aan een strategie waarbij de vereniging wordt omgevormd naar een onderneming. “Dit is nodig voor het behoud van een goede positie van de bedrijven van de leden voor de komende tien jaar”; aldus Jack Groenewegen, voorzitter van telersvereniging Prominent. “Met Prominent 2.0 willen de bedrijven klaar zijn voor de toekomst en dus ook met een schaalgrootte die nodig is om de retail goed te kunnen blijven bedienen van een breed assortiment tomaten.”

Stap voor stap
Het bestuur is samen met de leden aan de slag gegaan om te bedenken welke stappen hiervoor nodig zijn richting 2028. Om tot voldoende schaalgrootte van de bedrijven te komen worden drie opties ontwikkeld waaruit Prominent-leden kunnen kiezen: een teler groeit zelf door, hij fuseert met collega-telers of hij kiest ervoor om zijn bedrijf in te brengen in Prominent. De teler staat daarbij zelf aan het roer en bepaalt voor 100% zelf welke toekomststrategie hij kiest voor zijn eigen bedrijf. Prominent 2.0 zal stap voor stap gerealiseerd worden. De telersvereniging verwacht dat in 2020 de nieuwe organisatie duidelijk vorm heeft en dat de eerste stappen zijn gezet richting onderneming.

Onderneming met aandelen
In dat jaar zal Prominent verder gegroeid zijn naar 500 ha., zowel door uitbreiding in Nederland als door internationale samenwerking. De telersvereniging heeft al drie eigen productielocaties. Met inbreng van bedrijven van de leden wordt het eigen areaal uitgebreid. Om dit te kunnen faciliteren moet de vereniging Prominent omgevormd worden naar een onderneming met aandelen. Een teler die zijn bedrijf inbrengt, krijgt hiervoor aandelen in Prominent. Verdere professionalisering en groei van Prominent zorgen ervoor dat leden en medewerkers kunnen meegroeien met de organisatie.

Prominent: samen bereik je meer
Samenwerken en kennis delen binnen Prominent levert bewezen rendement op. Met de nieuwe strategie werkt Prominent aan continuïteit en toekomstbestendige bedrijven. Behalve voor de afzet werken telers ook samen op het gebied van verpakken, veredelen van eigen rassen tomaten en voor het uitzenden van personeel. Daarnaast werkt Prominent al jaren samen om kennis te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van teelt, gewasbescherming en energie. De drie eigen teeltlocaties werken daarbij als een proeftuin.

Lees hier het interview met Jack Groenewegen gepubliceerd in HOT.

Terug naar nieuws
Volg ons