Groente is het nieuwe vlees

30 May 2017

Het eten van groente wordt steeds populairder. De vernieuwde schijf van vijf adviseert mensen meer groente te eten en minder vlees. Groente is het nieuwe vlees, kunnen we wel zeggen. En men wordt ook steeds creatiever in de bereiding. Worteltjes en bloemkool op de barbecue zijn niet alleen lekker, het ziet er ook nog heel vrolijk uit. Kortom, het eten van groente zit in de lift.

Het eten van groente wordt steeds populairder. De vernieuwde schijf van vijf adviseert mensen meer groente te eten en minder vlees. Groente is het nieuwe vlees, kunnen we wel zeggen. En men wordt ook steeds creatiever in de bereiding. Worteltjes en bloemkool op de barbecue zijn niet alleen lekker, het ziet er ook nog heel vrolijk uit. Kortom, het eten van groente zit in de lift.

Supermarkten spelen hier uiteraard op in. De prijs is niet langer het belangrijkste wapen. Ze beconcurreren elkaar op groente en maken groente als hét speerpunt in hun communicatie. Nu de zomer in aantocht is, is het grillthema bijvoorbeeld populair. Veel supermarkten zetten de bekende (groente) spiesjes in, of gaan een stapje verder en grillen vruchtgroenten.


Groente is het nieuwe vlees betekent niet alleen dat er meer groente op het bord ligt, de consument moet er ook anders mee omgaan. Ga groente bereiden als vlees. Kook je bloemkool of asperges niet, maar bak ze stevig en gebruik goede kruiden. Wanneer groente een centrale plek op het bord krijgt, en het je vlees voor een groot deel vervangt, mag de groente ook meer body hebben en een smaak sensatie opleveren.


Zelf groente grillen? Ga voor meer informatie en inspiratie naar onze website.

bron: Anneke Ammerlaan, Ammerlaan Vision on Food

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?