Einde aan dalende trend in groente- en fruitconsumptie

01 Nov 2017

Het RIVM onderzoekt de voedselconsumptie in Nederland. Onlangs publiceerde ze een rapport waaruit blijkt dat de consumptie van groente en fruit niet verder is gedaald. Dat is positief! Net als het bericht dat kinderen meer fruit zijn gaan eten.

Het RIVM onderzoekt de voedselconsumptie in Nederland. Onlangs publiceerde ze een rapport waaruit blijkt dat de consumptie van groente en fruit niet verder is gedaald. Dat is positief! Net als het bericht dat kinderen meer fruit zijn gaan eten.

Vrijwel niemand in Nederland eet volledig volgens alle Richtlijnen Gezonde Voeding. Wel signaleert de RIVM de laatste jaren verschillende gunstige trends. Sinds 2012 lijkt er een einde gekomen aan de dalende trend in groente- en fruitconsumptie bij jongvolwassenen, mannen en vrouwen (zie grafiek) en zijn kinderen meer fruit gaan eten.

We zetten graag wat opvallende cijfers op een rij:

  • Gemiddeld consumeren volwassenen 139 gram groente en 113 gram fruit per dag.
  • De 51-79-jarigen eten gemiddeld 20% meer groente en 40% meer fruit dan de jongere volwassen groep.
  • Vrouwen consumeren ongeveer een kwart meer fruit dan mannen.
  • De consumptie van groente is voor mannen en vrouwen nagenoeg gelijk. Deze consumptie ligt voor een groot aantal volwassenen beneden de richtlijn van 200 gram.
  • Ongeveer 10% van de volwassenen van 19-50-jarigen en 20% van de 51-79-jarigen voldoet aan de norm die het RIVM hanteert: 200 gram groenten en 200 gram fruit.

Daarnaast is er in het algemeen een daling in de vleesconsumptie te zien. Aan de andere kant is er een stijgende trend in consumptie van bewerkte voedingsmiddelen met een ongezonde en hoogcalorische samenstelling. En de portiegroottes van vooral energierijk voedsel zijn toegenomen.

Technologische ontwikkelingen zoals het gezonder maken van de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen (herformulering) en voedsel afstemmen op de specifieke behoefte van individuen (voedsel op maat), kunnen ongunstige trends tegengaan. Maar hoe zich dat verder zal ontwikkelen?

Zet jij de trend door en pas jij ook je levensstijl aan?

Bron: GroentenFruit Huis/RIVM

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?