Wat is de beste prijs- en promotiestrategie, in de winkel en online?

31 Oct 2023

IGD Research deed begin september uitgebreid onderzoek onder shoppers in het Verenigd Koninkrijk en kwam met waardevolle inzichten.

Welke trends zijn er zichtbaar qua prijs- en promotiestrategie? En wat vinden shoppers hierin echt belangrijk? IGD Research deed begin september uitgebreid onderzoek onder shoppers in het Verenigd Koninkrijk en kwam met waardevolle inzichten. Wat betreft speciale aanbiedingen blijken shoppers vooral geïnteresseerd in verse producten; van vlees en vis tot AGF-producten. Goed om te weten, maar geven de huidige promotiestrategieën wel het beste resultaat?

Het gevaar van je langdurig richten op een lage prijs per product

Het rapport van IGD bespreekt twee promotiestrategieën gericht op een lage prijs. Allereerst de zogeheten price match waarbij premium supermarkten de prijzen van bepaalde producten gelijktrekken met die van discount supermarkten. Een ander voorbeeld is de price lock, waarbij de prijs van enkele producten tijdelijk wordt verlaagd. Toch is het niet aan te raden om je langdurig te richten op een scherpe prijs per product. De kans dat een sector zich door de huidige hoge productiekosten en lage opbrengsten uiteindelijk uitholt is aanzienlijk. En daar is geen enkele ketenpartner of shopper bij gebaat.

Loyaliteitsprogramma is niet alleen waardevol voor shoppers

Een andere manier om shoppers aan je te binden is een loyaliteitsprogramma; denk aan de Tesco Clubcard of de bonuskaart van Albert Heijn. Via een speciale kaart of app ontvangen shoppers niet alleen persoonlijke aanbiedingen maar kunnen zij ook sparen voor korting(en) of producten. Bijkomend voordeel is dat zulke loyaliteitsprogramma’s retailers waardevolle inzichten bieden over het koopgedrag van hun klanten. Met deze informatie kan vervolgens weer nieuwe promotiestrategieën worden bedacht die perfect aansluiten bij de actuele behoefte van shoppers.

Waar en wanneer kunnen producten het beste worden gepromoot?

Maar ook op de winkelvloer en online valt er winst te behalen. De resultaten van IGD laten zien dat shoppers in de afgelopen jaren slechts redelijk tevreden waren over de speciale aanbiedingen die zij tegenkwamen tijdens het winkelen. Daar is dus ruimte voor verbetering. Niet alleen de plaatsing van zulke acties is van belang – op welk punt in de customer journey wordt een product gepromoot? – maar ook de manier waarop dit wordt gedaan. Welke route leggen shoppers af, zowel in de supermarkt als online? En waar verwachten zij de beste aanbiedingen tegen te komen? Is het direct duidelijk welk voordeel er voor hen te behalen valt en sluit dit aan bij hun behoefte?

Waarde creëren is de verantwoordelijkheid van de hele AGF-keten

Zo kan het zijn dat sommige shoppers niet op bulkaanbiedingen zitten te wachten omdat zij thuis geen ruimte hebben om grote volumes op te bergen. Voor hen is een korting per product dan aantrekkelijker of een aanbieding met meerdere kleinere verpakkingen. Het inspelen op de specifieke behoeften van shoppers is niet alleen de verantwoordelijkheid van retailers, ook als keten kunnen wij een actieve rol spelen. Niet alleen door het leveren van de juiste producten, maar ook door mee te denken over specifieke promoties en daar de juiste input voor te leveren. Zoals de juiste planning, verpakkingsmogelijkheden en content voor in de folder of in de app.

Uiteindelijk gaat het erom waarde te creëren voor shoppers. Deze waarde zit hem niet alleen in de promotie van lage prijzen, maar ook in een efficiënte customer journey waarin shoppers steeds op het juiste moment van interessante informatie worden voorzien en passende promoties gepresenteerd krijgen.

Growers United / Prominent doet al jaren (internationaal) onderzoek om shoppers passende producten en interessante informatie te kunnen bieden. Benieuwd hoe wij u hierin kunnen ondersteunen? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?