Roerige tijden vragen om nieuwe inzichten binnen de keten

05 Jul 2023

Vorige maand was Growers United aanwezig bij de internationale vakbeurs 'World of Private Label' in Amsterdam. Benieuwd naar de inzichten?

Vorige maand was Growers United aanwezig bij het jaarlijkse World of Private Label in Amsterdam. Deze internationale vakbeurs wordt georganiseerd door PLMA, een organisatie die meer dan 4000 producenten wereldwijd vertegenwoordigt. Twee dagen lang komen retail inkopers en private-label leveranciers samen om de actuele status van de sector te bespreken en allerlei aspecten te analyseren die cruciaal zijn voor het plannen van onze toekomst. Benieuwd naar de inzichten?

Horizon scannen in plaats van lange-termijn plannen

Met zoveel externe factoren die continu veranderen, wordt het steeds lastiger om te bepalen hoe de komende jaren of zelfs de komende maanden zich zullen ontwikkelen. Dit creëert spanningen en vraagt om flexibele oplossingen van zowel leveranciers als van retailers. Want al voelt de huidige overeenkomst tussen deze twee partijen vertrouwd, toekomstbestendig is dit mogelijk niet. Willen we de (mondiale) uitdagingen waar onze sector momenteel mee te maken heeft echt aanpakken, dan moeten we investeren in duurzame relaties en het gezamenlijk creëren van groei.

Om een succesvolle toekomst te garanderen, lijkt een lange termijnplan niet langer toereikend. Door de snel veranderende omstandigheden, is zogeheten horizon scanning een beter alternatief. Dit proces blijkt een efficiënte methode om de actuele marktdynamiek te analyseren, om zowel vroege trends als verschillende valkuilen te spotten, om veerkracht te vergroten en paraatheid te verhogen.

Huidige marktsituatie vraagt om nieuwe waarde verdeling

Nu de veelgebruikte waarde verdeling – prijs en kwaliteit – niet langer de actuele tendens weerspiegelt, moeten we andere factoren ook laten meewegen. Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid. Al voor de wereldwijde pandemie begon, stond de verantwoordelijkheid voor het nemen van klimaatactie al hoog op de agenda. Ook nu is het verminderen van de CO2 uitstoot en het onderzoeken van duurzame alternatieven een belangrijk onderwerp voor zowel leveranciers als retailers. Daarnaast is beschikbaarheid in de schappen een belangrijke factor. Tijdens de pandemie maar ook nu, door ontwikkelingen zoals de wereldwijde inflatie en de gevolgen, waren lege schappen geen unicum.

Om dit soort situaties te voorkomen is het belangrijk te investeren in een efficiënte en verantwoorde keten. Aanpassen aan veranderende situaties is nooit makkelijk. Dit vraagt om een flexibele houding, innovatieve oplossingen en doorzettingsvermogen. Maar alleen als alle betrokken partijen samen toewerken naar een gezamenlijk doel, kan de keten in zijn totaliteit floreren in deze turbulente markt.

Growers United / Prominent is altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de keten. Benieuwd hoe onze marktkennis kan helpen in het versterken van uw merk? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?