Prominent ook dit jaar sponsor van Global Tomato Congress

18 May 2022

Tomaten zijn sterspelers in wereldse gerechten. Daarom deelt Prominent op 24 mei inzichten en innovatieve ideeën met internationale experts uit de sector.

Overal ter wereld zijn tomaten de sterspelers in uiteenlopende gerechten. Daarom wordt op 24 mei in Den Haag de derde editie van het Global Tomato Congress georganiseerd. Als veelzijdige groente wist de tomaat in Nederland zelfs tijdens de coronacrisis 8% meer omzetgroei te genereren. Prominent verwacht dat deze groei ook met de huidige inflatie niet zal stagneren. Om de tomaat in de toekomst hoog op de ranglijst te houden, delen we op het congres nieuwe inzichten en innovatieve ideeën met internationale experts uit onze sector.

Nederland op een na grootste exportland van tomaten ter wereld

Na Mexico is Nederland de grootste exporteur van verse tomaten ter wereld. Volgens Comtrade en het GroentenFruit Huis exporteert Mexico 1827 kilo tomaten per jaar à 2606 miljoen dollar en Nederland 1021 kilo tomaten à 1918 miljoen dollar. Spanje staat op de derde plek met 729 kilo à 1069 miljoen dollar.

Maar ook als consument weet Nederland tomaten te waarderen. Deze groente staat bovenaan het lijstje van meest verkochte verse producten, waarbij de tomaat haar concurrentie – zoals de komkommer, wortel en paprika – ver achter zich laat. De tomaat is zelfs verantwoordelijk voor 7% van de totale omzet afkomstig van verse groenten.

Zuid-Europese landen consumeren meer, Noord-Europese landen spenderen meer

In mediterrane landen zoals Spanje en Italië wordt per huishouden een groter aantal kilo’s tomaten gekocht en geconsumeerd, waardoor de omzet daar hoog blijft. In Noord-Europese landen kopen consumenten weliswaar minder tomaten, maar kiezen zij wel voor duurdere varianten wat de omzet een enorme boost geeft. In Nederland en Duitsland zijn kleinere tomaten – denk aan cocktail- of snacktomaten – de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Deze premium producten kosten per kilo aanzienlijk meer dan de reguliere losse variant.

Omzetgroei voor verse tomaten, zelfs tijdens coronacrisis

De omzetgroei tijdens de coronacrisis laat zien dat verse tomaten voldoende veelzijdig zijn om dagelijks te worden gegeten. Door de lockdowns waren consumenten meer aan huis gebonden, waardoor zij vaker zelf aan de slag gingen. Want voor een verse pastasaus of gezonde salade hoef je geen uren in de keuken te staan en bovendien weet je precies uit welke ingrediënten een gerecht bestaat. Zo konden de coronakilo’s worden beperkt zonder aan smaak te hoeven inleveren. Om de voedingswaarden en veelzijdigheid van verse tomaten te benadrukken, zal op het Global Tomato Congress een diëtist haar kennis en ervaring delen.

Veelzijdige verse tomaat ook bestand tegen huidige inflatie

Daarnaast zal de huidige situatie – denk aan de inflatie die consumenten wereldwijd raakt – tijdens het congres worden besproken. Om de stijgende kosten het hoofd te bieden, kunnen consumenten inspiratie halen uit Spanje en Italië, waar weliswaar een groter aantal kilo’s maar ook een goedkoper variant verse tomaten wordt gekocht en geconsumeerd. Zo kan je zelfs met een beperkt budget toch iets lekkers op tafel zetten, zoals een lekkere lasagne of zomerse gazpacho.

Ook als sector kunnen we grip houden op de inflatie door te blijven innoveren en nauw samen te werken. Door inzichten en ideeën te delen, wordt onze keten steeds gestroomlijnder. En door duurzame beslissingen te maken – bijvoorbeeld in het productie- en verpakkingsproces – bouwen we samen aan een groene en gezonde toekomst. Op deze manier kan de sector consumenten altijd en overal ter wereld van verse tomaten voorzien.

Growers United / Prominent is ook deze editie aanwezig op het Global Tomato Congress. Benieuwd wat wij daar zullen bespreken? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?