Blogs

AGF als ambassadeurs van de winkelformule

Kiest u voor onbewerkte, voorgesneden of kant-en-klaar producten? Het AGF-assortiment wordt steeds uitgebreider en zorgt voor meer omzet. De categorie bij uitstek dus, om een winkelformule haar gezicht te geven. Deel drie in onze serie over het Shopper Model geeft inzicht in ‘de categorie’.

Een stap verder dan 2 ons groenten, 2 stuks fruit

De AGF-categorie zit in de lift. Van het bestaande assortiment wordt meer verkocht en er worden nieuwe producten geïntroduceerd. Naast de verkoop van onbewerkte producten zorgen vooral de voorgesneden en kant-en-klaar producten voor meer omzet. Was convience voorheen vooral iets voor de feestdagen, nu zijn gedurende het hele jaar producten als verspakketten voor soep, stamppot of wereldgerechten, verse kant-en-klaarmaaltijden en salades te vinden. Ten opzichte van een categorie als vlees, vis en vegetarisch, neemt AGF in de supermarkten een steeds belangrijker en zichtbaarder positie in.

De AGF-categorie draagt bij aan de winkelformule

Het positieve imago van de AGF-categorie kan bijdragen aan de profilering van een supermarkt als fris, vers en gezond. Met de AGF-categorie als een van de eerste stops op de route van de shopper, kan een supermarkt zich direct sterk presenteren met verse producten en een aantrekkelijk assortiment. Op deze manier wordt de categorie bepalend voor de winkelformule, zowel qua uitstraling als omzet.

De juiste producten voor een optimale omzet

Welke producten leiden tot een optimale omzet? Dat hangt sterk af van de winkelformule en haar doelgroep. Een grote servicesupermarkt biedt bijvoorbeeld een breed assortiment aan, omdat het zowel aansluit bij de winkelformule als bij de verwachting van haar shoppers. En een kleine to-go-supermarkt met een beperkt assortiment richt zich vooral op convenience, om snelle shoppers in hun specifieke behoefte te voorzien.

Een efficiënt en effectief assortiment

Bij een goed ingerichte AGF-categorie blijft de omloopsnelheid hoog, waardoor er constant verse producten worden aangeboden. Een breed assortiment met voldoende variatie is alleen aan te raden wanneer de versheid gegarandeerd kan worden. Een bijzonder product dat nauwelijks wordt verkocht zal weinig opleveren. Daarbij doet het af aan de presentatie, die juist bij versproducten een cruciale rol speelt. Een AFG-categorie moet een frisse uitstraling hebben en daar horen geen verlepte groenten of aangetast fruit bij. De basis van een aantrekkelijk assortiment is een efficiënte en effectieve productkeuze.

Lees meer in onze nieuwsbrief van februari 2017

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u ons Shopper Model gaan gebruiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 03 Jan 2017

    Geniet van het goede leven in 2017

    De maand januari staat meestal in het teken van restrictie. Mensen eten of spenderen bijvoorbeeld minder dan normaal. Wij vinden dat het leven gevierd moet worden! Wanneer u bewuste keuzes maakt, kunt u het hele jaar door genieten van geweldig eten, drinken en gezelschap.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 15 Dec 2016

    Hoe onderscheid je je van de massa?

    Waarom kiezen mensen voor een bepaalde winkel om hun boodschappen te doen? Is het de handige locatie? Of de prettige winkelervaring? Hoe onderscheiden winkels zich? De antwoorden vindt u in deze blog over het tweede gedeelte van ons Shopper Model: De winkel.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons