Column: Lekkere tomaten

01 Nov 2017

Over de smaak van onze tomaten wordt bij Prominent vaak gediscussieerd. We hebben inmiddels alle smaken wel in huis. Maar in het grove segment valt het niet mee om smaak aan de man te brengen. We hebben regelmatig smaakvollere rassen geprobeerd, maar de productie hiervan ligt meestal lager en een meerprijs krijgen we er dan niet voor. Waardoor het ras weer verdwijnt. 

Over de smaak van onze tomaten wordt bij Prominent vaak gediscussieerd. We hebben inmiddels alle smaken wel in huis. Maar in het grove segment valt het niet mee om smaak aan de man te brengen. We hebben regelmatig smaakvollere rassen geprobeerd, maar de productie hiervan ligt meestal lager en een meerprijs krijgen we er dan niet voor. Waardoor het ras weer verdwijnt.

Maar waar ligt dit nu aan? Vinden onze klanten, met name de retailers, de inkoopprijs belangrijker dan de smaak? Het lijkt erop dat smaak niet voor iedere type tomaat telt. In de fijnere segmenten juist wel. Er is groei in het cocktail- en sunstreamsegment. En onze tomaten uit deze twee segmenten liggen inmiddels jaarrond in het schap.

Vanaf 2018 komt er een nieuw segment bij: de snacktomaat. Nadat de gesprekken met Greenco over verdere samenwerking in de zomer gestrand zijn, heeft Prominent besloten om zelf in dit segment te stappen. Onze klanten vragen erom en wij zijn het aan onszelf verplicht. We willen immers dé tomatenspecialist blijven. Het is mooi om te zien in het rapport van de RIVM dat er een eind is gekomen aan de dalende groente- en fruitconsumptie onder de jeugd. Hier hebben snacktomaten zeker een rol in gespeeld.

En wij zetten die trend voort. Vanaf maart volgend jaar zijn snacktomaatjes ook bij Prominent verkrijgbaar. Opnieuw een tomaat om van te smullen!

Jack Groenewegen
Voorzitter Prominent

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?