NL

Blogs

Aldus Jan de Ruyter, sectorbankier Agrarisch bij ABN Amro, die het onderzoek naar deze kwestie uitvoerde. Ook bij Prominent staat duurzaamheid hoog op de agenda. Door slimme methodes en het gebruik van natuurlijke middelen kweken onze telers al jaren de lekkerste trostomaten.

Grote landbouwproductie, kleine ‘voetafdruk’

Zoals in onze vorige blog is te lezen, staan regionale producten niet automatisch gelijk aan duurzaamheid. Wereldwijd gezien loopt Nederland voorop als het gaat om de verhouding tussen een grote landbouwproductie en een zo klein mogelijke ‘voetafdruk’. De NOS wijdde vorige maand een artikel aan dit onderwerp, naar aanleiding van een door ABN Amro uitgevoerd onderzoek:

‘De Nederlandse agrarische sector heeft relatief de laagste impact op het milieu van alle landen in de wereld. Dat zegt ABN Amro na onderzoek. Volgens de bank is per kilo landbouwproduct de gezamenlijke 'voetafdruk' van onder meer CO2, energie, pesticiden en antibiotica in Nederland het kleinst. "Per hectare land produceren we hier meer dan andere landen", zegt Jan de Ruyter, sectorbankier Agrarisch bij ABN Amro.’

Duurzame geteelde trostomaten

Bij Prominent staat duurzaamheid al jaren hoog op de agenda. Onze telers zien de kas als één groot ecosysteem, waarin hommels en biologische bestrijders worden ingezet om prachtige trostomaten te kweken. Het natuurlijke evenwicht in de kas zorgt ervoor dat de planten sterker worden en beter bestand zijn tegen ziektes en plagen, zodat gewasbeschermingsmiddelen nagenoeg overbodig zijn.

Binnen het kassysteem kan het klimaat optimaal worden gestuurd en beheerst. De zonnestralen en de kas zorgen ervoor dat er minder fossiele brandstoffen nodig zijn om de optimale teeltomstandigheden te bereiken. Speciale warmtebronnen zorgen ervoor dat er geen warmte verloren gaat.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u meer weten over onze duurzaam geteelde producten? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 31 Aug 2017

    Zijn regionale producten per definitie beter dan geïmporteerde?

    Welke rol speelt herkomst bij de keuze voor een product? Als het aan nationale marketingmachines ligt, hebben regionale producten een streepje voor op groente en fruit dat wordt geïmporteerd. Maar klopt deze aanname wel en welke rol is er in dit verhaal voor shoppers weggelegd?

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 11 Aug 2017

    Kiest u een appel…of toch liever een Mars?

    Waarom kiezen shoppers eerder een Mars dan een appel? Omdat zij behoefte hebben aan een snelle energie boost, een verwenmomentje of omdat zoete snacks nu eenmaal strategisch worden aangeboden bij kassa’s van tankstations, kiosken en supermarkten? Elke shopper heeft zijn eigen beweegredenen. Inzicht in hun drijfveren zorgt dat we beter kunnen inspelen op hun behoeften.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons