Kiest u een appel…of toch liever een Mars?

11 Aug 2017

Waarom kiezen shoppers eerder een Mars dan een appel? Omdat zij behoefte hebben aan een snelle energie boost, een verwenmomentje of omdat zoete snacks nu eenmaal strategisch worden aangeboden bij kassa’s van tankstations, kiosken en supermarkten? Elke shopper heeft zijn eigen beweegredenen. Inzicht in hun drijfveren zorgt dat we beter kunnen inspelen op hun behoeften.

Waarom kiezen shoppers eerder een Mars dan een appel? Omdat zij behoefte hebben aan een snelle energie boost, een verwenmomentje of omdat zoete snacks nu eenmaal strategisch worden aangeboden bij kassa’s van tankstations, kiosken en supermarkten? Elke shopper heeft zijn eigen beweegredenen. Inzicht in hun drijfveren zorgt dat we beter kunnen inspelen op hun behoeften.

Ondanks de gezonde trends blijft de mens een gewoontedier

Wat de persoonlijke drijfveer ook is om te kiezen voor ongezonde snacks en ’s avonds een pizza of afhaalmaaltijd, feit blijft dat ondanks de uitgebreide informatievoorziening over het belang van een gezonde levensstijl de nieuwe WHO-norm bij lange na niet wordt gehaald. Waarom kunnen populaire blogs, televisieprogramma’s en kookboeken – van Fajah Laurens, Rens Kroes en Jet van Nieuwkerk bijvoorbeeld – daar geen verandering in brengen? De mens blijkt toch een gewoontedier met zijn eigen (vastgeroeste) patronen; dat geldt ook voor (on)gezonde maaltijdkeuzes.

Inzicht in de doelgroep, betere suggesties en meer verkoop

Hoe laat je shoppers toch kiezen voor een appel in plaats van een Mars? Door hun eetgewoonten en koopgedrag te analyseren, bijvoorbeeld met behulp van ons _Shopper Model_. De beste resultaten worden geboekt wanneer de suggesties dichtbij bestaande eet- een koopgedrag liggen. Verwacht niet dat iemand die geen tijd heeft opeens uren achter de pannen gaat staan. Voorgesneden groenten, een gezonde kant-en-klaarmaaltijd of maaltijdsalade sluit dan beter aan bij zijn behoefte. Maar zelfs deze opties zijn persoonlijk. Een jonge studente zal eerder kiezen voor een maaltijdsalade terwijl een mannelijke babyboomer eerder kiest voor aardappels, vlees en groenten. Inzicht in verschillende doelgroepen leidt tot betere suggesties en uiteindelijk tot gezondere keuzes én meer verkoop!

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wil u meer weten hoe u shoppers beter kunt bereiken met ons Shopper Model? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners/Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?