NL

Blogs

Waarom is de ene retailer succesvol en de andere niet? Dat heeft onder andere te maken met economische en demografische invloeden, maar vooral met inzicht in de beweegredenen van consumenten. Door daar slim op in te spelen en een winkelformule goed te profileren, stijgt het consumentenvertrouwen én de omzet.

Meer omzet en succes, zelfs in economisch zware tijden

Tijdens en na de economische crisis die in 2008 begon, hebben sommige supermarkten hun succes zien groeien. Consumenten gingen destijds op zoek naar retailers waar men meer boodschappen kon krijgen voor minder geld. In plaats van bij een relatief dure Albert Heijn, kochten zij vaker bij prijsvechters als Lidl. Nu de economie weer aantrekt, zie je dat de houding van consumenten ten opzichte van deze prijsvechters blijvend is veranderd. Men blijft daar kopen, met name omdat een supermarkt als Lidl haar assortiment blijft aanpassen aan de huidige behoefte van consumenten.

Waarom kiezen consumenten voor een specifieke supermarkt?

Wat zijn – naast bovengenoemde scherpe prijs-kwaliteitverhouding – de beweegredenen om voor een specifieke supermarkt te kiezen? Locatie is van belang; men bezoekt het liefst een supermarkt dichtbij of op weg naar huis. Maar ook het assortiment speelt een rol; retailers die bijvoorbeeld veel verse en/of duurzame en biologische producten aanbieden. Daarnaast zorgt een prettige winkelervaring dat consumenten blijven terugkeren; overzichtelijke displays en in-house bakkerijen, slagerijen en vishandels voor verse producten. En een goede service door behulpzaam winkelpersoneel of de mogelijkheid om online te shoppen, waarna de boodschappen bezorgd worden of klaarstaan bij een pick-up point.

Investeren in een duurzame relatie met consumenten

Het retaillandschap blijft een competitief speelveld dat continu in beweging is. Hoe win je daarin het consumentenvertrouwen? Ten eerste met inzicht in de beweegredenen; wat motiveert consumenten? En sluit de huidige winkelformule nog aan bij de actuele behoeften? Met gerichte marketingcampagnes kunnen retailers hun meerwaarde benadrukken, wat zorgt voor een positieve beeldvorming. Daarnaast helpt inzicht in wat consumenten drijft ook om bepaalde prognoses te maken. Welke kant zullen zij op bewegen? Blijven ze dezelfde producten kiezen of is hun koopgedrag trendgevoelig? Door nu te investeren in een duurzame relatie met consumenten, kunnen retailers ook in de toekomst rekenen op hun loyaliteit en volle winkelmandjes aan de kassa.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en bent u benieuwd hoe u consumenten nog beter kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 26 Oct 2017

    Kent u de drijfveren van de consument?

    Eerder berichtten we al over het belang van inzicht in de manier waarop shoppers hun boodschappen doen. Maar weet u ook hoe de consument – diegene aan de keukentafel en/of achter de pannen – handelt? Omdat dit antwoord net zo belangrijk is, zijn wij een campagne gestart. De tips uit deze blog bieden inzicht in de drijfveren van de consument.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 20 Sep 2017

    ‘Nederlandse agrarische sector heeft de laagste milieu-impact ter wereld’

    Aldus Jan de Ruyter, sectorbankier Agrarisch bij ABN Amro, die het onderzoek naar deze kwestie uitvoerde. Ook bij Prominent staat duurzaamheid hoog op de agenda. Door slimme methodes en het gebruik van natuurlijke middelen kweken onze telers al jaren de lekkerste trostomaten.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons